سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

چگونه می توانیم خانواده ای شاد و با نشاط داشته باشیم؟

1396/4/11 13:05
نویسنده : یکی از ما
5,801 بازدید
اشتراک گذاری

 

متفکرهمیشه در طول تاریخ بشر، خانواده اولین و بادوام ترین عامل در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان و زمینه ساز رشد جسمانی، عقلانی و عاطفی تک تک اعضا بوده است. فرزندان ما در خانواده رشد می کنند، راه و رسم زندگی را با تقلید از اعمال والدین می آموزند و آن چه را که درک می کنند در آینده و در زندگی شخصی خود به کار می برند. در کنار تمام رفتارهایی که والدین نسبت به فرزندان خود بروز می دهند شادی و نشاط و وجود آن در بین اعضای خانواده یکی از همان رفتارهایی است که صفا و صمیمیت اعضا خانواده را نسبت به هم بیشتر می کند. شادی و نشاطی که نه تنها ضرورت آن در تمام خانواده ها احساس می شود بلکه وجود چنین رفتارهایی خانواده را از ویژگی های خاصی برخوردار می سازد.


تشویقروش های ایجاد شادی در بین اعضای خانواده:


یکی از راه های عمده شاد زیستن، رضایت و خشنودی به قضا و قدر الهی است . بعضی از افراد تصورشان بر این است که فقط آنها هستند که دچار بلا و گرفتاری می شوند و برخی دیگر هر آن چه را که در زندگیشان اتفاق می افتد ارمغانی آسمانی از سوی خداوند می دانند و معتقدند هرچه از طرف خدا نازل شود خیر مطلق است و به قضا و قدر الهی راضی هستند. دکتر حسین شجره، مشاور خانواده ضمن اشاره به روش های ایجاد شادی در بین اعضای خانواده می گوید: انسان شاد، انسانی است که هر کاری حتی موفقیت و شکست در هر امری را خواست خداوند می داند. خانواده شاد دارای چنین دیدگاهی است و همیشه بر قدرت لایزال الهی توکل دارد. افراد چنین خانواده ای در همه کارها از تکیه کلام ان شاء ا استفاده می کنند و اعتقاد آنها به قضا و قدر الهی باعث می شود تا خداوند را ناظر بر همه امور خود بدانند و بر این اعتقادند که نشاط و شادی در پرتو راضی بودن به رضای خدا به دست می آید و غم و اندوه در شک و ناخشنودی به مقدرات الهی حاصل می شود. از نظر دکتر شجره، داشتن تشویقتفکر مثبت در زندگی و در کنار توکل بر قدرت لایزال الهی یکی دیگر از روش های ایجاد شادی در خانواده است. داشتن تفکر مثبت و همواره به جنبه های مثبت دیگران توجه کردن یکی دیگر از رموز شادی در زندگی محسوب می شود؛ زیرا مثبت نگرها همیشه در زندگی با دید منطقی برخورد می کنند اما منفی نگرها از هر کاهی کوهی ساخته و زندگی را به کام خود و دیگران تلخ می کنند.


هورابدین ترتیب اگر هر کدام از اعضای خانواده مثبت اندیش باشد و همیشه حرف و سخنی مثبت و سازنده برای گفتن داشته باشد نه تنها بر دیگر اعضا خانواده تأثیر گذار خواهد بود بلکه به پرورش دیگر حالات روحی مثبت مانند:چشمک مهربانی، همدردی و کمک به دیگران هم کمک خواهد کرد. دکتر شجره در ادامه می گوید: لبخندگشاده رویی و خوشرویی در مقابل یکدیگر و مشخص کردن انتظارات و توقعات نیز از دیگر روش های ایجاد شادی در خانواده است. بسیاری از مشکلات و ناراحتی هایی که در خانواده به وجود می آید ریشه در انتظارات مبهم دارد؛ زیرا انتظارات نامشخص و مبهم به عدم درک، دل شکستگی و از میان رفتن اعتماد منجر می شود و باعث به وجود آمدن جوّی حاکی از سوء تفاهم، شک و تردید و سرانجام ناراحتی و نگرانی در خانواده می شود، در حالی که می توان با مشخص کردن توقعات و انتظارات و واضح بیان کردن آنها، سوء تفاهم ها و ناراحتی ها را رفع نمود. با توجه به نکات کوچک که شاید از نظر شما پیش پا افتاده و کم اهمیت باشد می توان مهربانی ها را بیشتر کرد و با گشاده رویی و خوشرویی که از دیگر روش های ایجاد شادی در خانواده است می توان کینه ها را از بین برد و دل ها را به هم پیوند داد با نزدیک تر شدن اعضای خانواده به یکدیگر جوّی حاکم بر خانواده شاداب تر و ارتباط عمیق اعضای خانواده موجب تداوم و استواری، محبت و دوستی در زندگی می شود.
ویژگی های خانواده های شاد و با نشاط:
- قلب
در همه امور بر خدا توکل دارند.
-
در زندگی عفو و گذشت دارند و همواره گشاده رو و خوش برخورد هستند.
-
از زحمات یکدیگر قدردانی و همدیگر را درک می کنند.
-
رازدار و به عهد و پیمان خود پایبند هستند.
-
انتقاد پذیر و در برابر مشکلات صبورند.
-
شکرگزار و قدردان نعمت های الهی هستند و از آنچه دارند احساس رضایت و لذت می کنند.

منبع:روزنامه پزشکی ایران، بهمن ۱۵, ۱۳۹۱ ،تهیه وتنظیم: مرثا نورانی.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد