سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

«هوش عاطفی، ۳ تا ۶ ماهگی»

1396/4/9 5:06
نویسنده : یکی از ما
1,874 بازدید
اشتراک گذاری

 

هنگامی که نوزاد آماده نیست و شما او را مجبور به برقراری ارتباط می‌کنید، سرش را بر می‌گرداند. به این نشانه‌ها دقت کنید و عکس‌العمل متقابلی را نشان دهید. 
خیلی مهم است که تعامل دو طرفه‌ای با نوزاد ایجاد کنید. این کار می‌تواند به صورت مکالمه‌ای از صدا‌ها و حالات و یا حرکات مختلف بدن باشد. پدر و مادر باید آغازگر باشند و این تعامل اولیه را رهبری کنند؛ به همین دلیل، بسیار ضروری است که صبر کنید و در زمان مناسب این کار را انجام دهید. نوزاد باید آرام و آماده باشد. این عمل را نسبت به عکس العمل‌های نوزاد ادامه دهید. به عنوان مثال اگر شما در حال صحبت با نوزاد هستید، منتظر یک عکس العمل باشید. اگر با صدا واکنش نشان داد، شما آن‌ها را تکرار کنید. اگر بازویش را تکان داد، شما هم‌‌ همان کار را کنید. این تجربه‌ها به نوزاد کمک می‌کند تا از روابط با دیگران لذت ببرد و زمان بیشتری را می‌تواند با دیگران بگذراند. 
هنگامی که نوزاد آغاز کننده ارتباط است، عکس‌العمل نشان دهید و اجازه دهید او رهبری این کار را به عهده بگیرد. صداهایی را که تولید می‌کند تکرار کنید و به اسباب‌بازی که با آن در حال بازی است علاقه نشان دهید. این کار به رشد خودآگاهی و اعتمادبه‌نفس او کمک خواهد کرد. 
برای تشویق بیشتر وی به آگاهی از بدنش، او را درگیر بازی‌هایی کنید که شامل لمس کردن قسمت‌های مختلف بدن هستند. دستش را بگیرید و روی اعضای مختلف صورتش بگذارید و توضیح دهید هر یک چه هستند. او را مقابل یک آینه قرار دهید و اجازه دهید به تصویر خودش خیره شود. 
پاسخ به نیازهای نوزاد اصلاً به معنای لوس کردن او نیست. این پایه و اساس رشد عاطفی اوست. هنگامی که نیازهای او را برآورده می‌کنید، در‌‌ همان حال، به او یاد می‌دهید که چگونه عواطفش را بیان کند. هنگامی که سعی می‌کنید نوزاد را آرام کنید، به او راه‌هایی را یاد می‌دهید که خودش را آرام کند. وقتی او را تشویق می‌کنید که چیزهای جدید را آزمایش کند، شما در واقع در حال برقراری ارتباط بین اعتماد به نفس خود و توانایی‌های او هستید. 
با وجود اینکه نوزاد هنوز کلمات را نمی‌فهمد، شما سعی کنید احساساتی را که ممکن است او در حال تجربه کردن آن باشد با بلند بلند گفتن شرح بدهید «تو الآن عصبانی هستی، چون آن اسباب‌بازی را می‌خواستی، اما نمی‌شه!» یا «الآن از اینکه داری با مامان بازی می‌کنی خیلی خوشحالی!». نوزاد به لحن صدای شما توجه می‌کند و این انعکاسی از سرچشمه احساسات او، در سیر تدریجی آشنایی با خودش است.

منبع: سایت دانشگاه بریتیش کلمبیا | تهیه و ترجمه: بافرزندان

www.bafarzandan.com

تهیه و تنظیم: سمانه پورگل افشان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد