سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

در کیف بچه ها رو بازکنیم یا...؟

1395/8/26 5:15
نویسنده : یکی از ما
1,667 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

تعجبخیلی از مادرها، عادت دارند پس از این که فرزندشان از مدرسه به خانه بر می‌گردد، به سراغ کیف  آن‌ها رفته و کیف فرزند خود را زیرو رو می‌کنند  و با این کار، در ذهن فرزند خود، این  پیام  را منتقل  می‌کنند که تو قابل اعتماد نیستی! تو توانایی انجام کارهای شخصی خودت  را نداری  و نیازمند یک مراقب هستی و از همین جا بذرهای  وابستگی،  بهویژه  وابستگی تحصیلی و عدم اعتماد به نفس را در فرزند خود، نهادینه می‌کنند.

متفکردر صورتی که والدین باید بدانند مستقل شدن نیز مانند سایر مراحل رشد فرزندان، تدریجی بوده و در طول سال‌های کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد. به همین دلیل باید برای این مرحله از زندگی فرزندشان نیز، برنامه داشته باشند.

تحصیل؛ یک مسئولیت شخصی:

تشویقفرزند ما باید بیاموزد که تحصیل نیز از مسؤلیت‌های شخصی اوست و باید به تنهایی از پس آن بر بیاید. ما پدر و مادرها باید بدانیم که برای همیشه نمی‌توانیم کنار بچه‌ها بمانیم و این حمایت‌ها نهایتا تا پایان دبستان همراهشان خواهد بود و بچه‌های وابسته، صدمات بیشتری خواهند خورد. پس بیاییم به جای دوستی خاله خرسه، دوستی دانا باشیم و از همان کلاس اول، استقلال در تحصیل و بقیه  موارد را ماندگار کنیم.

 

تشویقمن به عنوان یک مادر، هرگز به تفتیش کیف فرزندم نپرداختم و فرزندم آزادانه همه آن چه که در طول روز در مدرسه اتفاق افتاده است را، بدون هیچ واهمه‌ای، باز گو کرده است و این فرآیند پس از سال‌ها که فرزندم حتی مدارج عالی دانشگاهی را طی کرده است، ادامه دارد، به خاطر اینکه سنگ بنای اعتماد به او، از همان ابتدا درست شکل گرفته است.

تقدیم کارنامه  تحصیلی:

 

تشویقتقدیم کارنامه  تحصیلی به خود فرزند و ندیدن و باز نکردن کارنامه قبل از او نیز، راهکار دیگری است که فواید بسیاری برای آن وجود دارد.

 

آرام ما به عنوان والدین، با این راهکار، هرگونه ترس و اضطراب  بی‌مورد را از فرزند خود می‌گیریم و او را به سمت تلاش برای جبران کمبودهای موجود، بدون واهمه سوق می‌دهیم و به او می‌گوییم دوست داریم حاصل تلاش و زحمات خودش را، خود او به ما عرضه کند و ما او را همان‌گونه که هست، دوست داریم، هرچند موفقیت‌های بیشتر برای او، برای ما هم ارزشمند است ولی ارزش واقعی، به خاطر وجود خود اوست. آرامشی که از این طریق، به فرزند خود هدیه می‌کنیم باعث می‌شود که موفقیت‌های بعدی او را شاهد باشیم و این یعنی همان چیزی که همه ما انتظار داریم. پس بیاییم به عنوان والدین درست عمل کنیم.

نویسنده:صدیقه شکوه فر

منبع:سایت alomaman.ir

تهیه و تنظیم: مرثا نورانی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد