سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

جشن تولد انقلاب(۴)( کاردستی دهه فجر - گل لاله)

1402/11/11 11:00
نویسنده : یکی از ما
8,307 بازدید
اشتراک گذاری

سوالچقدر به ساختن اریگامی علاقه دارید ؟ شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که هر وقت آموزش اینترنتی و تصویری اریگامی را دنبال کردید جایی از کار به بن بست رسیدید و از ادامه کار دست کشیدید . اما این گل لاله برخلاف شکل و شمایل پیچیده ای که دارد خیلی ساده است و به راحتی می توان آن ها را ساخت . اینقدر ساده که من سال های گذشته در دهه فجر با دانش آموزان کلاس دومیم در کلاس این گل ها را ساخته ایم و امسال هم منتظر آمدن دهه فجریم . گل لاله در فرهنگ ما نشانه ی رشادت و فداکاری و خون شهیدان است . به نظر من کاردستی زیبا ، مناسب ، ساده ،کم هرینه و فوق العاده برای این ایام است . قبل از این که ادامه مطلب را مشاهده بفرمایید حتما یک کاغذ آچهار بردارید .

 

روش کار :

برای ساختن گل لاله کاغذی متناسب با ماه بهمن و دهه فجر بهتر است از رنگ قرمز استفاده کنید . کاغذهای آچهار قرمز رنگ بازار برای این کار مناسبند . ابتدا از کاغذ مستطیل شکل آچهار یک مربع برش بزنید . برای این که کاغذ مستطیل شکل را مربع کنید کافی است عرض کاغذ را روی طول آن قرار دهید و تا بزنید و بقیه قسمت های اضافی آن را برش بزنید . به این ترتیب یک کاغذ مربع شکل خواهید داشت .

کاغذ را روی خط تقارن وسط ضلع ها تا بزنید .

حالا کاغذ مربع شکل را روی هر دو قطر آن تا بزنید . توجه کنید که این تا زدن قطر باید برخلاف تا زدن ضلع ها باشد . یعنی اگر تا زدن ضلع ها رو به بیرون است تا زدن قطرها رو به داخل باشد .

حالا کار را به پشت برگردانید . شما یک تاخوردگی ضربدر شکل و یک علامت به اضافه روی مربع دارید . مثل تصویر دو قسمتی که با فلش مشخص شده را به داخل تا بزنید . برای این کار کافی است دو نیمه ی قطر که کنار هم هستند را روی هم بگذارید . تا خوردگی وسط ضلع که در مرحله ی اول ایجاد کرده اید به شما کمک می کند تا این تا خوردگی بهتر حالت بگیرد .

کاغذ شما به شکل زیر در خواهد آمد ، یک مثلث که ارتفاع آن هم با خوردگی مشخص است .

 در این مرحله مثلث را از روی قاعده پیش رویتان بگذارید .

حالا نوبت به آن رسیده که گوشه های مجاور قاعده را به راس مثلث که ارتفاع از آن جا تا خورده و مشخص شده برسانید و تا بزنید . برای این کار گوشه ها را بگیرید و درست روی ارتفاع تا بزنید .

با گوشه ی آزاد دیگر مثلث هم همین کار را کنید .

با پشت مثلث هم این کار را انجام دهید . در واقع در این قسمت ۴ تا خوردگی دارید .
بعد از تا خوردگی ها که یک مربع به دست می آید شکل حاصله چهار وجه دارد . که دو وجه آن را شما تا زدید و دو وجه دیگر کاملا صاف و بدون تاخوردگی است . کار را باید به روی وجه صاف جلوی رویتان بگذارید . برای این کار مربع حاصله را روی شیار تا خوردگی روی هم قرار دهید .

در این قسمت دقت کنید که مربع را طوری جلوی رویتان بگذارید که دو ضلعی که بالا قرار می گیرد باید بین این روی ضلع و روی دیگر آن یک جای خالی باشد . اگر به ضلع های مربع نگاه کنید دو تا از ضلع ها تاخوردگی و شیار دارند و دوتای دیگر بدون شیار و یکدست است . حالا باز گوشه های مربع حاصله را روی قطر تا بزنید . دو تا از رو و دو تا از پشت . تصویری که از کار در پایین آمده مراحل آخر تا زدن را نشان می دهد . یعنی یک روی کار تا خورده و فقط تای آخر باقی مانده است .

شکل نهایی مانند تصویر زیر است .

برای این مرحله باید همین تاخوردگی هایی که قبلا گفتم روی ضلع های باز از هم ایجاد شده است را کمی با دست باز تر کنید .

و دو قسمت را در هم فرو کنید تا شکلی مانند شکل زیر بدست آید . با پشت کار هم همین کار را انجام دهید .

به مراحل آخر کار که نزدیک می شوید نفستان به کمکتان می آید . در سوراخ زیر کار بدمید تا گلی که دارد کم کم شکل می گیرد باد شود .

حالا گلبرگ ها را از سمت دیگر فرم و حالت دهید .

به همین راحتی یک گل لاله ی زیبا بسازید .

برای ساقه ی گل می توانید از سیخ های چوبی استفاده کنید . نی های سبزرنگ هم گزینه ی مناسبی هستند ولی اگر می خواهید خیلی به دردسر نیفتید همان کاغذ آچهاری که اول کار به شکل مربع برش زدید یک تکه اش اضافه آمد . همان تکه اضافه را لوله کنید و در سوراخ زیر گل فرو کنید .

تهیه و تنظیم : ساجده طالبی

منبع:http://www.bandarstudents.blogfa.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد