سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

مهمون کوچولوی خدا 16 (روزه داری کودکان)

1402/12/21 13:23
نویسنده : یکی از ما
3,555 بازدید
اشتراک گذاری

متخصصان تغذیه معتقدند که روزه داری برای کودکان و نوجوانان بستگی به وضع جسمانی و سلامت کودک دارد؛ یعنی کودکانی با وزن متعادل که از هر نظر سالم باشند و به دریافت مواد مغذی یعنی ترکیبات کلسیمی، میوه و سبزی ها و مواد پروتئینی در وعده سحر و افطارشان توجه و دقت شود، مشکلی برای روزه داری ندارند.

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه با تاکید بر این که دختران در سنین ۹ تا دوازده سالگی به دلیل شرایط خاص فیزیکی و این که بیشتر در معرض کمبود آهن و روی قرار دارند، نسبت به پسرها در مقابل کمبودهای تغذیه ای آسیب پذیرتر هستند و بر این اساس روزه داری در آنها باید با رعایت کامل اصول تغذیه ای و دریافت کامل گروه های غذایی در وعده سحر و افطار صورت بگیرد.

روزه گرفتن بدون سحری، ممنوع

والدین و بویژه مادران باید دقت داشته باشند که تغذیه کودک در دوران رشد بشدت حائز اهمیت است و در صورت هر گونه غفلت، کودک ضعیف شده و در وزن گیری و رشد قدی دچار اختلال می شود حتی بررسی ها نشان داده است که سیستم مغز و اعصاب کودکان نیز تحت تاثیر افت قند خون و سوءدریافت ریز مغذی ها، یعنی املاح و ویتامین ها دچار افت کارایی می شود و کودکان را بشدت با عوارضی چون پرخاشگری و عصبانیت روبه رو می کند.

دکتر نیستانی تاکید می کند که توجه به دریافت همه گروه های غذایی در وعده های سحر و افطار مانع بروز اختلالات رشدی در کودک می شود. بویژه مصرف وعده سحری نباید از سوی والدین مورد غفلت قرار بگیرد، اما این که سحری به شکل یک صبحانه مفصل یا ناهاری سبک مصرف شود به پذیرش کودک بستگی دارد؛ یعنی اگر کودکی وعده صبحانه را به طور معمول یا سحری را در ماه رمضان مصرف نکند به طور روزانه ۳۰ تا ۳۵ درصد کالری مورد نیاز خود را دریافت نخواهد کرد که در سنین رشد، بسیار آسیب زننده خواهد بود.

۳ واحد شیر فراموش نشود

اگر می خواهید که فرزندتان با حفظ سلامت جسمی در روزه داری شریک تان باشد به دریافت میزان کافی لبنیات، میوه و سبزی ها و ترکیبات پروتئینی که بهتر است فقط گوشت قرمز نباشد، در وعده های سحر و افطار کودک بسیار توجه داشته باشید.

دکتر نیستانی در این ارتباط توضیح می دهد: دریافت سه واحد لبنیات که می تواند شیر یا ماست کم چرب باشد در وعده های سحر و افطار ضروری است. همچنین مصرف سه واحد میوه که بهتر است دست کم یک واحد آن در وعده سحر باشد، هرگز نباید نادیده گرفته شود. میوه ها سرشار از فیبر و املاح است و می تواند کمبود آب بدن را طی ساعات طولانی روزه داری تا حد زیادی تامین کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف مواد پروتئینی در هر دو وعده سحر و افطار ادامه می دهد: غذاهای پروتئینی شامل گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، سفیده تخم مرغ و پنیر می شود که البته بهتر است مصرف گوشت قرمز نسبت به دیگر منابع پروتئینی حیوانی محدود شود و از دیگر منابع پروتئینی حیوانی و گیاهی نیز استفاده شود. از مصرف سبزی ها نیز در وعده سحر و افطار نباید غفلت کرد.

البته متخصصان تغذیه در کنار رعایت این اصول تغذیه ای بر مصرف مکمل های ویتامینی از سوی کودکان و استراحت کامل آنها در ماه رمضان تاکید می کنند.

مصرف زیاد مواد قندی، سوءتغذیه می آورد

از آنجا که تغذیه روزه داران در ماه رمضان دستخوش تغییرات نامطلوبی به واسطه مصرف مواد غذایی شیرین و قندی چون حلوا، شله زرد، زولبیا بامیه و شیربرنج می شود، متخصصان تغذیه تاکید می کنند که کودکان و نوجوانان را باید از مصرف بی رویه مواد قندی ساده مانند زولبیا بامیه و انواع شیرینی ها بویژه در وعده سحر بر حذر داشت، چون این مواد قندی سیری کاذب می آورد، بدون آن که بتواند تامین کننده ریزمغذی های ضروری برای بدن باشد. همچنین مصرف زیاد مواد قندی در کودکان موجب افزایش قند خون و به دنبال آن افت قند خون می شود. در واقع قند خون بسرعت از طریق روده جذب و باعث افزایش ترشح انسولین می شود و به دنبال افزایش انسولین قند خون افت می کند.

منبع: جام جم آنلاین،تهیه و تنظیم:مرثانورانی.

باز نشر: وب سایت سفینه

پسندها (1)

نظرات (1)

مامان لیلا
31 خرداد 94 17:09
بسیار عالی بود. ممنونم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد