سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

بدون عنوان

1394/1/20 15:35
نویسنده : یکی از ما
2,143 بازدید
اشتراک گذاری

 

هنگامی که شما به کودک خود کمک می کنید تا احساسات تند و تیز خود مانند عصبانیت و نا امیدی یا آشفتگی ذهنی را درک کرده و آن هارا مدیریت کند در واقع به او کمک می کنید تا بهره هوش عاطفی یا هوش هیجانی در او افزایش پیدا کند.

کودکی که بهره هوشی عاطفی او بالاتر باشد قادر است ارتباط بهتری با احساسات خود برقرار کند ،در هنگام اوج هیجان های عاطفی خود را آرام تر کند دیگران را بهتر درک کرده و با آن ها بهتر ارتباط برقرار کند و ایجاد روابط دوستانه محکمتر برای او آسان تراست.

متخصصان براهمیت بهره هوش هیجانی و نقش آن در کمک به کودکان برای افزایش سطح اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری و نهایتا تبدیل شدن به بزرگسالانی که بتوانند با مهارت با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کنند تاکید می کنند.

شما چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید تا بهره هوش عاطفی اش افزایش پیدا کند؟

- با توجه و ابراز احساسات به حرفهاي او گوش بدهيد

- به كودك خود كمك كنيد تا احساسات خود را نامگذاري كند: 
اگر او به خاطر اينكه نمي تواند به پارك برود احساس نااميدي يا ناكامي مي كند شما مي توانيد بگوييد: «احساس مي كني ناراحت هستي؟».
همچنين مي توانيد به او كمك كنيد تا بفهمد كه داشتن احساسات متضاد يا متعارض پيرامون يك چيز طبيعي است. مثلا او مي تواند در هفته اولي كه به مهدكودك مي رود هم هيجان زده باشد و هم كمي بترسد.

- احساسات كودك خود را با ارزش شمرده و آنها را تائيد كنيد: 
هنگامي كه كودك شما نمي تواند پازل را كامل كند و در نتيجه عصباني مي شود و كج خلقي مي كند به جاي اينكه به او بگوييد: «دليلي وجود ندارد كه اينقدر ناراحت باشي» بهتر است تصديق كنيد كه واكنش او كاملا طبيعي است. بگوييد: «وقتي آدم نمي تونه پازل را كامل كنه واقعا حوصله اش سر مي ره. مگه نه؟».

- كج خلقي ها و بد اخلاقي هاي او را به يك ابزار آموزشي مفيد تبديل كنيد: 
هنگامي كه كودك با شما يا يك بچه ديگر مشكل پيدا مي كند محدوديتهاي او را به وضوح برايش توضيح دهيد سپس او را به سمت پيدا كردن راه حل مناسب راهنمايي كنيد. مثلا شما مي توانيد بگوييد: «مي دانم از اينكه خواهرت ساختماني را كه با آجرهاي اسباب بازي ساخته بود خراب كرد عصباني هستي. اما نبايد او را بزني. پس وقتي عصباني مي شوي چه كار ديگري مي تواني بكني؟».

- با حفظ آرامش خودتان يك الگوي مناسب براي كودك باشيد: 
در زمان عصبانيت جملات و حرفهاي نامناسب، تند و زننده به كار نبريد. بهتر است به جاي گفتن اينكه «تو من رو ديوونه مي كني» بگوييد: «وقتي اين كار را مي كني من عصباني مي شوم»؛ در اين صورت كودك شما مي فهمد كه مشكل به رفتار او بر مي گردد نه به خود او. از انتقاد بيش از حد خودداري كنيد زيرا موجب مي شود كه كودك اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

- بازی «شاید...» را جدی بگیرید: 
بازی «شاید...» یکی دیگر از بازی هایی است که به کودک کمک می کند احساسات گوناگون را درک کند. وقتی که در خیابان هستید و کسی را غمگین می بینید، این بازی را شروع کنید. اجازه دهید هر کس، دلیل ناراحتی او را حدس بزند: «شاید او دیر به محل کار خود رسیده است»، «شاید با کسی، بحث کرده است» و ...

- تحقیر نکنید: 
به او اجازه دهید احساساتش را بیان کند. به جای نادیده گرفتن یا تحقیر کردن احساسات فرزندتان، به او اجازه دهید آنها را بیان کند؛ برای مثال، به او نگویید زخمی به این کوچکی که درد ندارد. با او، طوری رفتار کنید که بتواند احساساتش را برایتان بازگو کند.

- همدردی کنید: 
همدردی کردن، به کودک کمک می کند که متوجه شود زندگی، احساسی خطرناک یا شرم آور نیست و همه،در زندگی شان، با احساسات متفاوت، درگیرند

- حل مساله را به او یاد بدهید: 
ممکن است فکر کنید که این کار برای یک کودک نوپا زود است اما حتی از همین سنین هم می توان به کودک مهارتهای حل مساله را یاد داد. وقتی با کودکان دیگر اختلاف پیدا می کند، محدودیتها را برایش مشخص کنید و او را راهنمایی کنید که به راه حل مناسب دست پیدا کند.
مثلاً اگر خواهر کوچکترش مداد او را برداشته و نمی دهد و دارند با هم کشمکش می کنند و مداد را از دست هم می کشند، به او بگویید می دانم که از دست خواهرت عصبانی هستی چون مدادت را برداشته اما حق نداری او را بزنی بلکه می توانی مداد دیگری به او بدهی و مال خودت را از او بخواهی.

چند توصیه برای افزایش هوش هیجانی کودک:

1)برنامه ریزی از دوران کودکستان
2)آموزش لغات و عباراتی که در برگیرنده هیجانات و احساسات هستند
3)آموزش از طریق نقاشی بدین صورت که کودک احساساتش را نقاشی کند
4)آموزش روش های آرمیدگی عضلانی یا روش تمرکز بر تنفس در مدیریت هیجانات پر انرژی مثل خشم و تنفر
5)دادن اطلاعات عینی به دانش آموزان در خصوص احساسات و هیجانات و راه های کنترل ان 
6)تقویت رفتارهای هیجانی مناسب ، مانند همدلی مثبت اندیش و کنترل هیجان های مخرب

مقایسه ویژگی های افراد باهوش هیجانی بالا و پایین:

هوش هیجانی بالا ما را به با انگیزه بودن ،مهربانی و صمیمیت ، مرکز توجه بودن ، وفاداری به عهد،راحتی خیال داشتن،آگاهی ، تعادل ، تسلط بر خود،آزادگی،استقلال ، خشنودی ، رضایت،قدرشناسی موفقیت در ایجاد روابط و خواستنی بودن راهنمایی می کند.

درحالی که هوش هیجانی پایین ما را به تنهایی ، ترس ناکامی ، گناه ،بداخلاقی ،تهی بودن ،افسردگی ، ناپایداری ،بیعلاقگی،دلسردی،ناامیدی،الزام،اجبار،رنجش،عصبانیت،وابستگی،قربانی شدن وشکست خوردن،راهنمایی می کند

چرا به پرورش هوش هیجانی بپردازیم:

1)به منظور برخورد با موقیعت های تهدید کننده وخطرناک 
2)به منظور خشنودی وشادی 
3)برای کمک به دیگران
4)به منظور ایجاد حس مسئولیت پذیری

منبع: moshaverehoosh.com

تهیه و تنظیم: سمانه پورگل افشان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد