سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

تربيت ديني به روش mp3؟

1393/7/30 10:40
نویسنده : یکی از ما
3,207 بازدید
اشتراک گذاری

 

سوالتربيت ديني به روش mp3؟سوال
           

اگر مي خواهيد فرزندي ديندار داشته باشيد اين سه نکته را بخوانيد...

تربیت دینی فرزند

 

تدريجي بودن تربيت
يکي از مهم‏ترين اصول در تربيت ديني، اصل تدريج است. در جهان هستي هر پديده و رويداد داراي ضابطه و قانوني است. هر چيزي ظرفيت و اندازه‏اي خاص دارد. پرورش ابعاد روحاني انسان هم از ضابطه و قانون تدريج و تکامل پيروي مي‏کند. سنت تدريج در حوزه تربيت ديني يک اصل است.
پرورش ديني بايد با برنامه ‏ريزي زمانبندي شده متوازن، همراه با تربيت بدن و به پيروي از عقل، مبتني بر شناخت نيازها، علايق و قابليت‏ها انجام گيرد. آموزه‏ هاي پيامبر اکرم(ص) در تربيت ديني اين اصل را خاطرنشان مي‏سازد که پرورش بايد در چرخه ‏ها و دوره‏ هاي رشد: ـ «رشد بدني، ذهني و عقلي» ـ و براساس يک سير منظم صورت گيرد.


بر اين اساس، پيامبر(ص) دوره‏ هاي تربيتي را به سه دوره: سيادت، اطاعت و وزارت تقسيم مي‏کند و براي هر کدام با توجه به نيازهاي آن دوره دستور عمل‏هاي خاص بيان مي‏کند. عدم توجه به اصل تدريج، مربيان را با مشکلات زيادي روبه ‏رو مي‏گرداند؛ زيرا اگر کودک به يکباره بدون آمادگي تدريجي، در همان روز مقرر که مکلف مي‏گردد، با انبوهي از تکاليف روبه‏ رو شود و خود را ملزم به رعايت همه آنها بداند، قطعا شانه خالي مي‏کند و از عهده اين همه وظيفه و مهم برنمي‏آيد. اگر هم بپذيرد، تکليف (که يک شرافت ارزشمند مي‏باشد) براي او خاطره‏اي شيرين و به يادماندني نخواهد بود. مثل اينکه شخصي را بدون هيچ آمادگي به درون حوض آب سرد پرتاب و دچار شوک کنيم، در حالي که اگر آرام آرام بدن خود را داخل آب مي‏کرد، براي او هيچ مشکلي پيش نمي‏آمد. کودکي که هيچ انسي با نماز نداشته، يک دفعه مکلف مي‏شود که شبانه ‏روز هفده رکعت نماز بخواند و يا دختر خانمي که هيچ گونه پايبندي، گرچه اندک به پوشش نداشته، الان مجبور مي‏گردد حجاب را به طور کامل رعايت کند نمايد! طبيعي است که دچار وحشت مي‏شود.

تاثير احترام
انسان‏ها از نظر رواني، به احترام نياز دارند و غالبا به افراد و پديده‏ هايي توجه مي‏کنند که نياز آنها را تأمين نمايد، بدين جهت يکي از اصول اساسي در تربيت ديني، توجه به «اصل احترام» است.
بدون احترام و گرامي داشت شخصيت کودک، توفيق چنداني در تربيت ديني نخواهد بود. به خاطر اهميت اين اصل، رسول اعظم(ص) به عنوان والاترين الگوي تربيتي و بزرگ‏ترين مربي انسان‏ها، اهتمام خاصي نسبت به گراميداشت و احترام به کودکان داشتند. در برخورد با امام حسن و امام حسين عليهماالسلام توجه به اين اصل را در سيره تربيتي حضرت رسول(ص) به خوبي مي‏بينيم. نقل مي‏کنند: رسول اکرم نشسته بودند، حسن و حسين عليهماالسلام وارد شدند، حضرت به احترام آنها از جاي برخاست و به انتظار ايستاد. کودکان آرام مي ‏آمدند، لحظاتي طول کشيد، از اين ‏رو رسول اکرم(ص) خود به طرف کودکان پيش رفتند و از آنان استقبال کردند، بغل باز کردند و هر دو را در آغوش گرفتند.
رسول اکرم(ص) براي امام حسن و امام حسين احترام ويژه ‏اي قائل بودند و با عنايت خاص برخورد مي‏کردند، مَنِش و روش برخورد ايشان با کودکان ديگر نيز نشان از احترام به آنان داشت. سيره ‏نويسان گزارش داده ‏اند: هر وقت که رسول اکرم(ص) از سفري برمي‏گشت، در راه با کودکان برخورد مي‏کرد و به احترام آنها مي‏ايستاد، سپس امر مي‏فرمود که کودکان را از زمين بلند کرده و به حضرت دهند. رسول(ص) بعضي را در بغل مي‏گرفتند و به اصحاب امر مي‏فرمود کودکان را بغل بگيريد. اطفال از اين برخورد محبت ‏آميز، بي ‏اندازه خوشحال مي‏شدند و اين خاطرات شيرين را هرگز فراموش نمي‏کردند. همين شيوه و روش را پيامبر(ص) به والدين توصيه مي‏کرد و مي‏فرمود: «به فرزندان خود احترام بگذاريد و با آداب و روش پسنديده با آنها برخورد کنيد.»


احترام به کودکان در سيره رسول اعظم(ص) اهميت داشت و گاهي اتفاق مي‏افتاد حضرت جهت رعايت حال کودکان، نماز خود را به سرعت پايان مي‏داد. امام صادق(ع) نقل مي‏کند که رسول اکرم(ص) نماز ظهر را با مردم به جماعت گزارد و دو رکعت آخر را به سرعت و با حذف مستحبات خواند. پس از نماز مردم گفتند: يا رسول اللّه‏! آيا در نماز پيشامدي شد، حضرت فرمود: مگر صداي گريه کودک را نشنيديد؟

اعتدال لازم است
يکي ديگر از اصول تربيت اسلامي اصل اعتدال است. با توجه به ظرفيت‏هاي مختلف انسان‏ها، اين اصل در تربيت ديني ضرورت جدي پيدا مي‏کند. اعتدال است که انسان را به صراط مستقيم هدايت مي‏کند. سيره رسول اعظم(ص) در دعوت مردم به دين و دينداري، براساس اعتدال و ميانه ‏روي بود. امير مؤمنان(ع) فرمود: «سيره حضرت در زندگي اعتدال بود» و به صورت مؤکد امت را به اعتدال دعوت مي‏فرمود: «من و پرهيزکاران امتم از تن دادن به کارهاي تحميلي (که آميخته به رفتار ساختگي و مايه ناراحتي و مشقت است) منزه و پيراسته هستيم.»
والدين عاقل توجه به اصل اعتدال را در تربيت ديني هميشه مورد توجه قرار مي‏دهند. عدم توجه به اين اصل مهم و اساسي، همچون آفتي است بر سرزمين وجود تربيت‏ شونده که ريشه دين و دينداري و ايمان فطري او را مي‏خشکاند. برون‏رفت از مسير اعتدال در تربيت ديني بسيار آسيب ‏زا است، از اين‏رو در نظام تربيتي اسلام، توجه به اصل اعتدال هميشه مورد نظر بزرگان ديني قرار داشته، رمز موفقيت رسول اعظم(ص) در دعوت فراگير و گسترده مردم، توجه به اين اصل بوده است.

منبع :کانون گفتمان قرآن

تهیه و تنظیم :مرثا نورانی

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد