سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

سبک های حل تعارض در روابط بین فردی

1393/7/25 7:10
نویسنده : یکی از ما
8,585 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

سوالاز مهمترین تفاوت های فردی که روی رابطه ما با دیگران اثر می گذارد، تفاوت در نقطه نظرها ودیدگاه ها است. 

 

 

 

 

 

سوالبسیاری از تعارض ها و اختلاف های ما از آنجا سرچشمه می گیرند که افراد متفاوت، دیدگاه های متفاوتی نسبت به یک موضوع دارند و جالب اینجاست که معمولاً در هر اختلافی هر یک از طرفین فکر می کنند که درست  می گویند و حق با آنهاست و این دیگریست که اشتباه می کند. 

 

هر فردی احساسات، دیدگاه ها و رفتارهای مخصوص به خودش را داردو به همین دلیل امکان ندارد که دو نفر در همه چیز هم عقیده و هم فکر باشند. مهم این است که یاد بگیریم داشتن اختلاف نظر کاملاً طبیعی است و این مهارت را کسب کنیم که دیدگاه خود را تنها دیدگاه، یا بهترین و مناسب ترین دیدگاه ندانیم و توانایی دیدن موضوع را از زاویه دید دیگران را نیز داشته باشیم. آن وقت است که ارتباط بین فردی مؤثرتر و سالم تری برقرار خواهیم کرد.

 

اینکه اهداف و روابط ما هر یک تا چه اندازه برای ما اهمیت دارند، منجر به پنج سبک حل اختلاف می گردد.  

                

یک سبک را می توان لاک پشتی یا سبک کناره گیرانه نامید. لاک پشت ها به لاک خود عقب نشینی می کنند تا از اختلاف بپرهیزند. آنها هم از اهداف شخصی و هم از روابط خویش با دیگران می گذرند. آنها از موضوعاتی که می توانند اختلاف برانگیز باشند و از افرادی که با آنها اختلاف دارند پرهیز می کنند. به نظر لاک پشت ها سعی در حل اختلافات بین فردی کاری بیهوده است. به نظر آنها دور شدن از اختلافات و تعارضات بین فردی آسانتر از روبرو شدن با این اختلافات است. 

سبک دوم را می توان روش کوسه وار یا سبک زورگویانه نامید. کوسه ها سعی می کنند که عقیده و نظر خود را در مورد شیوه حل اختلاف به فرد مقابل تحمیل کنند. اهداف این افراد برایشان اهمیت خاصی دارد و روابط بین فردی برای آنها بی اهمیت است. آنها در پی آن هستند که به هر قیمتی که شده به اهدافشان برسند. آنها به نیازهای آدم های دیگر فکر نمی کنند. برایشان مهم نیست که دیگران آنها را می پذیرند یا خیر. کوسه ها بر این باورند که در حل اختلاف یک طرف می بازد و یک طرف می برد و آنها می خواهند که برنده باشند. بردن به کوسه ها حس غرور و پیروزی می دهد. باختن به آنها حس ضعف، بی کفایتی، و شکست می دهد.  کوسه ها سعی می کنند با اعمال قدرت، زورگویی و فشار بر دیگران غلبه کنند. 

سبک سوم را می توان سبک خرس اسباب بازی یا سبک توأم با نرمش نامید. خرس های اسباب بازی، به روابط با دیگران اهمیت زیادی می دهند در حالی که برای رسیدن به هدف اهمیت چندانی قائل نیستند. خرس های اسباب بازی می خواهند که دوست داشتنی و محبوب باشند. به نظر آنها باید از تعارض پرهیز کرد تا به این ترتیب هماهنگی و تعادل حفظ شود. به نظر خرس های اسباب بازی نمی توان در مورد اختلافات صحبت کرد مگر اینکه به روابط بین فردی آسیب وارد شود. آنها می ترسند که اگر تعارض ادامه یابد، بالاخره یک نفر آسیب می بیند و رابطه خراب می شود. 

خرس کوچولوها می گویند که من از خواسته ها و اهدافم می گذرم تا تو به خواسته ها و اهداف خودت برسی و به این ترتیب تو مرا دوست خواهی داشت. خرس کوچولوها سعی می کنند اختلاف و تعارض بین فردی را کمرنگ کنند چون می ترسند که رابطه آسیب ببیند. 

سبک چهارم روش روباه وار یا مذاکره کننده است. روباه هم نگران اهداف خود و هم نگران حفظ روابط بین فردی خود هستند. به همین دلیل روباه ها به دنبال نوعی رضایت و توافق دو جانبه می گردند. آنها از بخشی از اهداف خود می گذرند و دیگران را نیز وادار می کنند تا از بخشی از اهداف خود صرف نظر کنند. آنها به دنبال   راه حلی می گردند که هر دو طرف در آن سودی ببرند و حد میانه را می گیرند. آنها از بخشی از اهداف و روابط خود می گذرند تا هر دو طرف در این رابطه سودی ببرند. 

سبک پنجم روش جغدوار یا مقابله کننده است. جغدها هم برای اهداف و هم برای روابط بین فردی ارزش زیادی قائل هستند. به نظر آنها اختلاف نظر یا تعارض یک مسئله یا مشکل است که باید حل شود و به دنبال راه حلی   می گردند که هم رضایت آنها و  هم رضایت فرد مقابل را جلب نمایند. به این ترتیب روابط بین دو طرف حفظ می گردد. جغدها راضی نمی شوند مگر اینکه هم تنش و هم احساسات منفی هر دو کاملاً حل شوند.

تهیه و تنظیم: مرثا نورانی.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

ریحانه
27 مهر 93 7:21
سلام و خدا قوت کارتون عالیه خدا اجرتون بده. امیدوارم بتونید ادامه دهید و همیشه دست پر باشید. زود به زود به روز رسانی کنید
یکی از ما
پاسخ
سلام ممنون همه لطف خداست تمام دلگرمی ما حضور شما دوستان و همراهان در این فضای مجازیه امیدواریم به یاریه خدا مطالبمون مفید و کاربردی باشه
مهناز
26 بهمن 93 22:58
با سلام خیلی عالی بود
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد