سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

من طبیعت را دوست دارم 4 (روز درختکاری)

1402/12/15 13:05
نویسنده : یکی از ما
4,336 بازدید
اشتراک گذاری

عبادت شیرین:

هورا امروز که نهال کاشتین، خدا ازتون قبول کنه. چرا تعجب کردید؟ مگه هر وقت کسی عبادتی انجام می ده، بهش نمی گیم خدا قبول کنه؟ خوب درخت کاری هم عبادته؛ یه عبادت بزرگ و شیرین. اصلاً هر کاری که برای رضای خدا انجام بشه، عبادته و خدای خوب و مهربونم حتماً قبول می کنه. امام صادق علیه السلام فرمودند: درخت بکارید، به خدا سوگند مردم هیچ عملی حلال تر و پاکیزه تر از آن انجام نداده اند. مخصوصا اگه این نهال با دست های گرم وکوچولوی شما بچه های عزیز و دوست داشتنی کاشته شده باشه، که دیگه خیلی ارزش داره. راستی دوستان گلم هیچ می دونین رهبر فقید و مهربون انفلاب، امام خمینی، چقدر به این کار اهمیت می دادند و چقدر کشاورزهارو دوست داشتند. بله بچه ها، امام درخت کاری و کشاورزی رو به دلیل این که یک عبادت مهمّه، مورد سفارش اسلام می دونستند. پس تا دیر نشده، اونایی که هنوز موفق به انجام این عبادت نشدن، بهتره دست به کار بشن و ما هم از همین حالا بهشون می گیم: خدا قوّت.

یادگاری:

سوالدرخت ها، بهترین دوست های ما هستند که همه هستی شونو برای خوشحالی و شادابی ما فدا می کنند. سایه شون، سبزیشون، خنکی شون، میوه شون و خلاصه هر چی که دارن، در اختیار ما قرار می دن و ما هم وظیفه داریم تا از اون ها خوب مراقبت کنیم؛ با آبیاری به موقع، با مواظبت، با تمیز نگه داشتن محیط اطرافشون و با هر کاری که در شادابی و سلامت درخت ها مؤثره. متأسفانه بعضی ها در مقابل این همه مهربونی درخت ها، نسبت به اونا بی مهری می کنند. مثلاً از درخت بالا می رن، شاخه هاشو می شکنند، برگ هاشو می کنن و از همه بدتر، بعضی ها با چاقو، تنه درخت هارو زخمی می کُنن و یادگاری می نویسند. می دونم که هیچ کدوم از شما دوستای گل من، اهل این جور کارهای بد نیستید، ولی من از شما می پرسم: اگر قرار باشه یه روزی از خودمون یادگاری بگذاریم، بهتر نیست یه کار خوب از ما یادگار بمونه تا یه کار زشت و ناپسند؟

دستور پیامبر:

سوالبچه ها! کی می تونه بگه موقع کاشت درخت، وقتی زمین رو می کَنیم و درخت رو قرار می دیم، اوّل باید به ریشه درخت آب بدیم، بعد خاک بریزیم، یا اوّل خاک بریزیم، بعد آب بدیم؟ اجازه بدید جواب این سؤال رو با یک داستان از پیامبر بزرگ خدا، حضرت عیسی علیه السلام براتون بگم. یک روز حضرت عیسی علیه السلام ، در مسیر راهشون به شهری برخورد کردند که مردمش کشاورز بودند، امّا به درخت هاشون آفت می افتاد. مردم شهر، این مشکلی رو که براشون پیش آمده بود، به اون حضرت گفتند و راهنمایی خواستند. حضرت عیسی علیه السلام هم به مردم فرمود: اگه می خواهید دیگه به درخت ها کِرْم و آفت نیفته، وقتی نهال می کارید، اوّل آب به ریشه نهال برسونید، بعد خاک بریزید. مردم شهر، راهنمایی پیامبر خودشون، حضرت عیسی علیه السلام رو به کار بستند و دیگه به درخت هاشون آفت نیفتاد. پس بچه ها، یادتون نره که موقع نهال کاری، اوّل آب بریزید بعد خاک.

 

فرشتهدعا به هنگام درخت کاری:

یکی از ویژگی های یک بچه مسلمون واقعی، اینه که همیشه به یاد خداست و در همه کارها، از خدای مهربون کمک می گیره، اونایی که به خدا توکل می کنند و موفقیت در زندگی رو از او می خوان، همیشه موفق و با نشاطن. دعا کردن و از خدا کمک خواستن، یکی از عوامل پیشرفت و پیروزی در همه کارهاست و الحمدللّه ، این ویژگی در همه شما بچه های گل و ناز من وجود داره. دوستان خوبم، هیچ می دونستید، یکی از جاهایی که خوبه آدم دست به دعا برداره، همین موقع درخت کاریه؟ حضرت امام محمد باقر علیه السلام راه و روش دعا کردنِ هنگام نهال کاری رو به ما یاد دادن. گوش کنید تا براتون بگم. ایشان فرمودند: «وقتی درختی کاشتی، مقداری از برگ هاشو در دست بگیر و بگو: خدایا! این درخت کاری رو برای ما مبارک کن و در آن، سلامت و نعمت رو برای ما روزی قرار بده».

منبع:وبلاگ تجربه های قرآنی و بوستان نور، نویسنده: گل نرگس، تهیه و تنظیم: مرثا نورانی.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد