سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

بازی هایی برای ماه رمضان

1392/4/26 23:59
نویسنده : یکی از ما
2,330 بازدید
اشتراک گذاری

رمضان

سلام مامان های مهربان!
با چند تا بازی اومدیم تا انشاءالله ماه رمضان خوبی را با کوچولویتان سپری کنید.
۱- چند تا سبد یا قابلمه رو به ترتیب سایز بچینید و بگذارید بچه ها توپ را توی سبدها بیندازند.
۲- اسم حیوانات مختلف و بعضا عجیب را بگویید تا بچه ادای راه رفتنش را در بیاورد.
۳- از کودک بخواهید حرکات مختلفی بکند مثل درجا زدن، پریدن، لی لی کردن، سینه خیز رفتن، بشین و پاشو و ... را انجام دهد و شما دو عبارت «یخ شو» را برای متوقف کردن حرکت و «آب شو» برای ادامه حرکت بگویید.
۴- یک صندلی یا مبل (هر کدام بی خطرتر است) را انتخاب کنید و به بچه بگویید فرض کند آن صندلی پل است و باید از روی آن رد شود. دفعه بعد صندلی را تونل تصور کند و از زیر آن رد شود. می توانید با ترکیبی از وسایل خانه یک مجموعه از سازه ها(!) بسازید. کمی خلاق باشید مامانای مهربون!
۵- از بچه بخواهید پانتومیم فعالیت های مختلف روزمره را بازی کند. مثل غذا خوردن، مسواک زدن،... . می توانید فعالیت ها و بازی های پارکی را هم موضوع پانتومیم قرار دهید. مثل سرسره بازی، تاب بازی، الاکلنگ

۶- همان طور که روی مبل لم داده اید، از بچه ها بخواهید در کمال سکوت، نوک پنجه هایشان راه بروند و به سمت شما بیایند. می توانید یک مسیر خاص را معین کنید. اگر صدا کرد شما از خواب می پرید و او باید برگردد اول مسیر. اما اگر به شما رسید می توانید بغلش کنید و ببوسیدش. این طوری هم چرت میان روزتان را می زنید ولو در حد چند ثانیه، هم کلی حسنه بابت بوسیدن کوچولو نصیبتان می شود.
۷- چند کلمه دستوری را انتخاب کنید. مثل دراز کشیدن، پریدن، سواری کردن، دور زدن، چرخیدن، چهار دست و پا رفتن، افتادن،... حالا به صورت آهنگین این دستورها را با سرعت های مخلتف بدهید تا بچه اجرایشان کند.
۸- لباس بازی: یک سری از لباس های خودتان یا آقای بابا را برای بچه سوا کنید تا برود جلوی آینه و آن ها را بپوشد و برای خودش خوش باشد.حواستان باشد لباس پلوخوری هایتان را ندهید دست بچه که بعدا حرص بخورید. اگر کوچولویتان دختر است، می توانید از جواهرات الکی خودتان هم به او بدهید.
۹- به بچه بگویید برود جلوی آینه و هی قیافه ی خودش را عوض کند و حالت های مختلف به خودش بگیرد. خنده، گریه، تعجب، عصبانیت و ... اشتباه نکیند! این بازی سرکار گذاشتن بچه نیست. به افزایش هوش هیجانیش کمک می کنه مادر!
۱۰- از بچه بخواهید با بدنش شکل اشیای مختلف را درآورد. خودش را شبیه تلویزیون کند یا مثل یخچال یا صندلی. تازه کلی هم می خندید. امتحانش کنید.
۱۱- می تونید آشپزی رو به عهده بچه ها بگذارید. کارهای ساده ای مثل سالاد الویه درست کردن که از یک سالگی هم ممکنه. یا مثلا سبزی پاک کردن. درسته! قطعا سبزی هاتون به قشنگی وقتی خودتون دستی به سرشون می کشین نمی شن، اما هم بچه ها مدتی سرگرم می شن. هم مهرت های ظریف دستی شون تقویت می شه. هم با کارهای خونه آشنا می شن.
۱۲- سعی کنید بعد از افطار کمی کم حوصلگی قبلش را جبران کنید.
۱۳- اگر تونستید بعد ازظهر که هوا کمی خنکتره، بچه یا بچه ها رو ببرید پارک. تو این فاصله هم می تونید ذکراتون رو بگید یا حتی اگر شد یک جا بنشینید، قرآن بخوانید.
۱۴- چند تا شعر مرتبط با ماه مبارک، امام حسن (ع) و امام علی(ع) پیدا کنید و با بچه ها بخوانید. اگر تونستید دوتایی روش آهنگ بگذارید.
۱۵- آلبوم های خانوادگی تون رو بدید دست بچه یا فایل عکساتون رو براش باز کنید. (الان دیگه همه ی بچه ها در این حد کار با کامپیوتر رو بلدند.) به او بگید ماجرای عکس هایی که خودش تویشان هست، یادآوری کند و برای عکس های قدیمی تر که ماجرایش را نمی داند، قصه بسازد.
۱۶- روی یک میز چند وسیله متفاوت بگذارید. از بچه بخواهید خوب آن ها را نگاه کند. بعد چشم هایش را ببندد یا از اتاق خارج شود. شما باید یکی از وسیله ها را بردارید و وقتی بچه برگشت، باید بگوید چی برداشته شده.
۱۷- بازی کودکی خودمان را یادتان هست؟ همان که معلم یکی را از کلاس بیرون می فرستاد و جای چیزی را تغییر می داد و بعد شاگرد می آمد تو. بعد هر وقت نزدیک شیء مورد نظر می شد معلم بلندتر و هر وقت دور می شد، یواش تر روی میز می زد؟
۱۸- چند تا وسیله با بافت های مختلف را توی یک کیسه کلفت بریزید. (یا یک رو بالشی) بعد از کودک بخواهید دستش را توی کیسه کند و یک وسیله را بردارد و حدس بزند چیست.
۱۹- به کودک کمک کنید تا مثل بچگی های ما خانه خیالی بسازد. با مبل و صندلی و پشتی و بالش. و البته چادر نماز و ملحفه. باور کنید لذت همچین خانه ای خیلی بیشتر از انواع آماده است و بچه ها خیلی دوستش خواهند داشت.  به شرطی که موفق شوید تخیلش را فعال کنید.
۲۰- برای بچه های کوچک: یک چادر منزلی را بردارید و با کودک بروید زیرش و ادا دربیاورید و چادر را تکان بدهید و بخندید. بچه ها کلی ذوق خواهند کرد. می توانید چادر را قایق یا هر چیز دیگری فرض کنید و بازی را پیش ببرید.
۲۱- حباب بازی هم مثل آب بازی از بازی هایی است که همیشه برای بچه ها جذاب است. از آن غافل نشوید. کافی است قدری مایع ظرفشویی را در یک ظرف آب بریزید و یک نی دست بچه بدهید تا فوت کند. فقط مطمئن شوید که اشتباهی کف را بالا نکشد.
اگر شرایط آب بازی هم دارید، دریغ نکنید. حداقل توی حمام می شود بچه ها را سرگرم کرد.


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان سایدا
26 تیر 92 13:22
خیلی وبلاگ جالبیه من لینکتون کردم اگه میشه به وبلاگ ماهم سر بزنین
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد