سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

گلدونه 5 (گزارش جشن پاک،زیبا،پروانه 3)

1402/2/15 18:22
نویسنده : یکی از ما
4,155 بازدید
اشتراک گذاری

« جشن پاک، زیبا، پروانه »

برای بچه های خوب تزکیه ای(دبستان(۲):ابتدای اتوبان ارتش،ورودی ازگل،خ گلچین)

در سالن فیروزه (آمفی تئاتر ) مجتمع فرهنگی، رفاهی  

باغ پردیس برگزار گردید.

تشویقآسمان دلم خانه ای روشن است.تشویق

تشویقمهر تو تزکیه،تا ابد با من است.تشویق

بخش سوم

پروانه در طول صحنه مشغول قدم زدنه و از این طرف به اون طرف باسرعت راه می ره و هی به سراغ کتاب هاش می ره و یه سری کتاب هاش رو تند تند ورق می زنه.

مجری هم پشت سر پروانه شروع به حرکت می کنه و شونه ها و دست هاش رو به معنی اینکه نمی دونم بالا می ندازه و پروانه رو صدا می کنه که توی یکی از این رفت و برگشت ها به مجری برخورد می کنه.

پروانه: اِ هان، شما اینجایین؟ ببخشید اصلاً متوجه نشدم. من دارم سعی می کنم که یه سری اطلاعات رو در مورد محرم و نامحرم و ارتباط با اون ها پیدا کنم. خب آخه اگه ندونم کی محرمه کی نا محرم که نمی دونم با هر کسی چطوری باید رفتار کنم؟ خب، آخه من توی بازی قبلی یاد گرفتم که واسه اینکه بتونم حجابم رو رعایت کنم نه تنها باید پوشش ظاهریم رو حفظ کنم، بلکه باید مراقب باشم که چی می بینم، چی می شنوم، چی می گم یا می خونم، به چه چیزهایی اجازه ی ورود به قلبم و فکرم می دم؟ مثلاً اجازه می دم چیزای خوب وارد قلب و فکرم بشن یا چیزای بد؟ تازه یاد گرفتم که شکر این همه نعمتی که خدا به ما داده چقدر سخته، یعنی اینکه واسه شکر نعمت باید از تمام نعمت هایی که خدا بهمون داده درست و همونجوری که خود خدا گفته استفاده کنم.

 

مجری: آفرین، پروانه جون ، چه چیزای خوبی یاد گرفتی. حالا بذار من کمکت کنم ویه سری کلیات رو واسه تو و بچه ها بگم البته بچه ها خوبه خوب بلدن ولی خب حالا اگرم بگم فکر کنم بد نباشه. بعدشم یه بازی می کنیم که هممون خوب یاد بگیریم. خوبه؟

پروانه: بله، ممنونم.عالیه.

مجری :خب ببین من یه سری محرم ها رو واست می گم خوب گوش کن که یاد بگیری.

  1. پدر، برادرت به تو محرمن.
  1. دایی، عمو و پدر بزرگ تو به تو محرمن.
  2. همینطور دایی، عمو و پدر بزرگ مامان و بابای تو هم به تو محرمن.
  3. اگه یه خواهر یا برادر داشته باشی و اونا پسر داشته باشن و تو بشی خاله یا عمه ی اون پسر اونم به تو محرمه
  4.  تازه نوه های خواهرت هم که یعنی خواهر تو می شه مادربزرگ اونا به تو محرمن.
  5. همینطور نوه های برادرت هم که یعنی برادر تو می شه پدربزرگ اونا به تو محرمن.
  6. اگه تو یه دختر داشته باشی و دخترت ازدواج کنه داماد تو هم به تو محرم می شه.

و بقیه ی مردها همه به تو نامحرمن.متوجه شدی؟ حالا بریم بازی کنیم؟

پروانه: خیلیییی عالیه، آی بازی بازی بازی با دوستای همبازی، زود باش بگو چه بازی؟

بازی و مسابقه (بخش سوم) «از توی پیله رد شو     محرم نامحرمو  بلد شو»

توضیح بازی: 10 نفر از بچه ها انتخاب می شوند و دو به دو روبروی هم ایستاده و دستانشان را به هم   می دهند و بالا       می برند به طوری که حالت دستان بچه ها شبیه بالای پیله می شود.بعد از این که بچه ها دستاشون رو به هم دادن، مجری و پروانه شروع به خواندن شعری که عنوان بازی هست می کنند «از توی پیله رد شو     محرم نامحرمو بلد شو» و چندبار این شعر رو تکرار می کنند و دو نفر اولی که دست هاشون رو به هم داده بودند شروع به حرکت از بین دستان دوستان خود       می کنند وقتی صدای شعر خواندن قطع شد بچه ها باید دوستان خود را بین دستان خود بگیرند تا مجری به ترتیب سؤالات زیر را از آن ها بپرسد. بعد از جواب دادن به سؤال این دونفر به آخر صف می روند و دوباره دستانشان را به هم می دهند تا نفر دیگر شروع به حرکت کنند. این روند ادامه پیدا می کند تا همه ی بچه ها به سؤالات پاسخ دهند.

1-عموی من برادر بابای من محرم یا نامحرمه ؟محرمه محرمه

2-پسرخاله که اومده به مهمونی محرم یا نامحرمه؟ نامحرمه نامحرمه

3-شوهر خواهر پشت دره می خوام درو باز بکنم  چادر بپوشم یا نپوشم؟ چادر بپوش، چادر بپوش

4-پسر عمو که اومده خونه ما به مهمونی، محرمه یا نامحرمه؟نامحرمه نامحرمه

5- پدربزرگ قصه می گه قصه های خوب و قشنگ،محرمه یا نامحرمه؟ محرمه محرمه

6- می خوام برم به بقالی تا بخرم یک قوطی پنیر،چادر بپوشم یا نپوشم؟چادر بپوش چادر بپوش

7-راستی کیه در می زنه؟ پسر دایی پشت دره،چادر بپوشم یا نپوشم؟چادر بپوش چادر بپوش

8-دایی من برادر مامان من محرم یا نامحرمه ؟محرمه محرمه

9- می خوام برم به مدرسه بگو به من تو ببینم راننده ی سرویس من محرم یا نامحرمه ؟ نامحرمه نامحرمه

10- شوهر خاله و شوهر عمه پشت درن می خوام درو باز بکنم  چادر بپوشم یا نپوشم؟ چادر بپوش، چادر بپوش

 فلسفه بازی: در این بازی ذهن کودک برای تحلیل ارتباطات و روابط فعال می گردد و به او کمک می کند تا ازهمین مکانیزیم برای دیگر مکشوفات ذهنی خود استفاده کند.

هدف بازی: این بازی از نوع بازی های تحرکی- دانشی می باشد که درآن بچه ها باید به یاد آوری اطلاعات محرم و نامحرم خود بپردازند همچنین این بازی نیاز به تمرکز، تحرک، هماهنگی، کار گروهی و دوستی دارد.

میان برنامه (بخش سوم)

شعر زیر توسط مجریان هم خوانی می شود تا بچه هایی که برای اجرای مسابقه آمدند همه سر جای خود قرار بگیرند و مجلس دوباره به نظم و سکوت برسد.

عید شد دوباره       جشن پروانه

تولده یه دخترخوبه    که مهربانه

حضرت معصومه(سلام الله علیها) اومد به دنیا

خواهر خوبه امام رضا(علیه السلام)

الگویی واسه     همه دخترا

هستی یه هدیه  از سمت خدا

ما دختر هستیم    مثل گل هستیم

ما مسلمانیم    ما شیعه هستیم

بانیتی پاک کنیم اقتدا    پیروی کنیم از راه شما

در پایان، پروانه از مجری به خاطر راهنمایی هایی که به اون کرده و مشورت هایی که بهش داده تشکرمی کنه و هر دو اعیاد ماه ذیقعده رو تبریک می گن.

همگی دعای فرج رو زمزمه می کنن.و دست تکون می دهندو می گن: دست علی یارتون  خدا نگهدارتون.

ایده پرداز و اجرا:مرثا نورانی - ساجده طالبی

باتشکر از مسؤلین مجتمع آموزشی تزکیه 2

خانم ها:مهدیان، مرعشی، عرب

غمخوار،تهرانی

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد