سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

در محرم با کودکم چه کنم؟!

1392/4/23 12:40
نویسنده : یکی از ما
4,089 بازدید
اشتراک گذاری

محرم امسال هم آمد ، حواسمان به حال و هوای خانه ی مان باشد:

یک پرچم کوچک به اتاق یا کمد کودک بزنیم و بگوییم عزیزم این اختصاصی برای توست. نشانه ی حسینی بودنت.

هوای خانه شور و شعور حسینی داشته باشد. پدر و مادر همرنگ و هماهنگ با هم در این مسیر حرکت کنند.

محبت به کودک از طرف والدین افزون شود.

کاری کنیم تا عشق و محبتی که امروز در دلمان هست و مدیون توجه و آموزش صحیح والدین مان در کودکی هایمان هستیم ، در فرزندانمان ایجاد شود.

اینکه بدانیم چگونه عمل کنیم تا در فرزندانمان بذر محبتی که به صورت فطری وجود دارد،درست آبیاری شود ،خیلی مهم است.

اولین نکته این است که آنها را با این بزرگان آشنا کنیم ،فرزندی می تواند عاشورایی باشد که از همان ابتدا با زبان کودکانه و در حد فهم خودش با فلسفه و درس های عاشورا آشنا شود.

 محبت اگر بر پایه ی شناخت نباشد ،عمق چندانی نمی گیرد و نمی تواند تأثیر خود را تا کل زندگی فرد گسترش دهد. البته زبان انتقال مفاهیم مان باید بسیار کودکانه و در غالب داستان و بازی باشد.

مثال داستان:  اینکه شما داستان هایی از کودکی امام حسین علیه السلام و بازی های ایشان در کودکی برای کودک تعریف کنید و امام حسین علیه السلام و دیگر شخصیت های کربلا را به کودک معرفی کنید و بگویید که پدرو مادر آن ها کیستند و پدر بزرگ آن ها کیست همگی این ها موجب شناخت هرچه بیشتر کودک می شود.

مثال بازی: اینکه بازی سینه زنی را برای کودکان به گونه ای طراحی کنید تا در آن بازی شعرهای کودکانه ای که به سبک نوحه خوانی و مداحی برای کودکان خوانده می شود با محتوای معرفی شهیدان کربلا و اتفاقات کربلا باشد.

 در کودکی بیشتر پایه ی ارتباط فرد با اهل بیت علیهم السلام بر مبنای محبت است                     

یادمان باشد که  قرار نیست کودکان ما شیوه ی سوگواری کردن را بیاموزند و قرار نیست که برای کودکان ذکر مصیبت خوانده شود چرا که تمایلات فطری انسان ها بیشتر به سوی شادی و نشاط است تا غم و اندوه. حالِ هیچ انسانی با غم وغصه خوردن خوب نمی شود؛ اگر احساس می کنیم  حالمان بعد از گریه و اندوه برای سالار شهیدان خوب می شود دلیلش وجود فلسفه ی دیگری است که  در کودکی آن فلسفه جوابگو نیست چرا که حالِ کودکان ما فطرتاً خوب است و هنوز مثل ما بزرگترها هزاران هزار متعلقات دنیایی دست و پاگیرشان نشده.

یادمان باشد که کودکان ما توانایی درک مفاهیم انتزاعی را ندارند وتنها مفاهیم عینی و ملموس برای آن ها قابل درک است.

با اشراف به این قضیه شاید این سؤال در ذهنتان نقش ببندد که چگونه شخصیت والای شهدای کربلا  را برای کودکتان ملموس کنید یا اینکه چگونه واقعه ی کربلا  را برایش عینی کنید.

این مقصود تنها به یک شیوه امکان پذیر است

همایند کردن نام اهل بیت علیهم السلام با  خاطرات خوش در ذهن کودک با یه زبان ساده تر یعنی ایجاد فضایی برای کودکان با نام  و موضوعیت اهل بیت علیهم السلام که اون فضا موجب شادی و نشاط کودکان شود.

شاید بپرسید چه طوری؟

راه کار هایی برای خانواده ها

وقتی با کودکانتان به مسجد، هیئت و حسینه می روید خوراکی های خوشمزه و مورد علاقه کودکتان را با خود به آنجا ببرید و به او بدهید، ویا پس از اتمام برنامه یک غذای خوشمزه و مورد علاقه کودک را برایش در نظر بگیرید

اگر قرا است بخاطر رفتارهای خوب و درستش در طول هفته هدیه ای دریافت کند هدیه را در مسجد، هیئت و حسینه به او تقدیم کنید.

یکی از اسباب بازی ها و کتاب های مورد علاقه و مناسب را برای او به مسجد، هیئت و حسینه ببرید.

اگر می توانید و وقتتان اجازه می دهد قبل از رفتن به مسجد، هیئت و حسینه کودکان را به پارک و تفریح و گردش ببرید تا حسابی بازی کنند.

راه کار هایی برای هیئت های کوچک کودکانه

هیئت کودکان را با مهیا ساختن خیمه ای کوچک برپا کنید

با دیدن خیمه، مَشک، پرچم، کاسه های سقا خانه، شمع، دستانی که یادآور حضرت عباس هستند و....کمی فضای کودکان قابل تغییر است و دیدن اینها شاید فضا را برای بچه ها ملموس تر کند.

ترجیحاً خیمه را با رنگ های شاد برپا کنید و برای سیاه پوش کردن آن تنها از چند پرچم کوچک  یا سربندهایی که نام های شهدای کربلا بر آن ها حک شده است استفاده کنید تا بیشتر فضای خیمه را رنگ های شاد و چشم نواز تشکیل دهند این بسیار تأثیر گذار خواهد بود. این خیمه، تمام دنیای کودک ما در آینده خواهد بود با خودتان بیندیشید و ببینید دوست دارید در آینده که کودکتان بزرگ می شود با شنیدن نام اهل بیت علیهم السلام به یاد سیاهی و ظلمت بیفتد یا روشنایی ونور ونشاط؟؟

کودکان موقع ورود به خیمه ثبت نام کنند، روی یک برگه اثر انگشت بزنند، سربند ببندند و یار امام حسین شوند.

این که کودکان در خیمه بتوانند بازی کنند و خوراکی های خوشمزه بخورند، کاردستی مرتبط با موضوع بسازند، نقاشی های مرتبط با موضوع را رنگ آمیزی کنند، نقاشی های مرتبط با موضوع بکشند، پازل مرتبط با موضوع را با کمک هم بسازند، و هزار بازی و برنامه ی دیگری که موجب تفریح و خوش گذراندن کودکان شود کافیست.

و یک نکته برای مربیان قرار نیست کودکان سوگواری ما را ببینند تا در ذهنشان یک فرد مذهبی جلوه کنیم کافیست کودکان نماز اول وقت خواندن ما را ببینند و در ذهنشان یک فردِ دوست داشتنیِ مذهبی نقش ببندیم.

به نقل از سرکارخانم نیکوگفتار

بازنویسی، ویرایش  و تهیه و تنظیم: ساجده طالبی

پسندها (1)

نظرات (1)

oy_4CUHt8PjkGG8LiEmOfcQt612ri3UILmDullBP_u4.
7 آبان 93 10:15
سلام چرا شماره شما در وبلاگ نیست لطفا جهت برنامه ها با مدرسه ال طه تماس بگیرید 22081479- 22081485
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد