سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

قاصدک خوش خبر،اومد ربیع الاول ۴۳ (پیامبر و کودکان (1))

1402/7/11 16:30
نویسنده : یکی از ما
4,951 بازدید
اشتراک گذاری

سلام همراهان همیشگی

امروز با هم به تفصیل دو نکته از نکات مورد توجه سیره ی  تربیتی

پیامبر(صلی الله و علیه و آله)

می پردازیم.

امیدوارم  به یاری خدا این نکات در زندگی و در برنامه های تربیتی کودکان مفید، کاربردی و مؤثر باشه.

1.كوشش برای تولد فرزندان سالم

برخلاف عقیده بسیاری از نظریه پردازان كه تربیت كودك را از شش ماهگی یا دو سالگی به بعد نتیجه بخش می دانند، تعالیم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم زمانی پیش تر از این را در تربیت كودك موثر می شمارد. نوزاد بیشتر صفات خوب و بد را از طریق ژن از پدر و مادر به ارث می برد. بنابراین، تربیت او نه از دوران حمل كه پیش از ازدواج آغاز می شود.

دختر و پسری كه پیش از ازدواج به اصول اخلاقی و دینی پایبند نباشند بسیار دشوار می توان امید داشت كه فرزند آنان درستكار تربیت شود. البته سهم محیط تربیتی و عوامل و استثنائات روزگار را نادیده نمی انگاریم.

اگر تربیت كودك از شش ماهگی یا دو سالگی آغاز می شود، این دستور رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم چه مفهومی می یابد كه می فرماید: هر كس صاحب فرزندی شد در گوش راست كودكش اذان و در گوش چپ او اقامه بگوید تا از شر شیطان در امان باشد. امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید: زمانی كه دو پسرم حسن و حسین علیه السلام تولد یافتند، آن حضرت همین عمل را انجام داد و دستور فرمود تا در گوش آن ها سوره حمد و آیه الكرسی و آیه های سوره حشر و سوره اخلاص و ناس و فلق را بخوانند.

اگر كودك دو ماهه استعداد تربیت و پذیرش ندارد و مشاهدات و شنیده های او در درونش تاثیر نمی نهد به چه سبب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هرگز مبادا كه كودكی در گهواره، نظاره گر رفتار زناشویی زن و مرد باشد. اگر در چنین موقعیت صدای زن و مرد را بشنود به راه رستگاری و [پاكی و خیر] قدم نمی نهد.

به راستی، آیا سلامتی مادر در دوران حمل، تغذیه، ترس و نگرانی ها و نیز اعتیاد وی بر سلامتی روحی نوزاد اثر نمی گذارد؟! آن گاه چگونه می توان نوزاد ناسالم را درست تربیت كرد؟!

پیامبر فرمود: بین هر انسان تا حضرت آدم علیه السلام عرق (پیوند، ژن، ریشه) وجود دارد كه در ساختمان فرزند فعالیت می كنند... فرزند شبیه یكی از آنها می شود...

هنگامی كه نوزاد رنگ پوست خود را به وسیله ژن از اجدادش به ارث ببرد، آیا صفات خوب یا بد به همین وسیله از آنان به وی سرایت نمی كند؟!

آن حضرت در همین باره فرموده است: "انظر فی ای شیء تضع ولدك فان العرق دساس"؛ خوب بنگر كه نطفه خود را در چه جایگاهی جای می دهی. زیرا ریشه ها [و ژن آدمی] به طور پنهان تاثیر گذار است. و از طریق آن، اخلاق اجداد به فرزندان منتقل می شود.

نیز در جای دیگر فرمود: "الشقی شقی فی بطن امه و السعید سعید فی بطن امه"؛ بدبخت در شكم مادر بدبخت می شود و سعادتمند در شكم مادر چنین می شود.

در روایتی دیگر آن حضرت به نقش برادر (دایی فرزندان) در تربیت فرزند اشاره می كند و می فرماید: "اختاروالنطفكم فان الخال احدالضجیعین"؛  همسر [شایسته] برای نطفه های خود انتخاب كنید. زیرا دایی یكی از دو ستون [مهم تشكیل دهنده] نوزادتان است.

و نیز فرموده است: از ازدواج با زنان زیبارویی كه در خانواده بد پرورش یافته اند، بپرهیزید.

2. توجه به سلامت جسمی و روحی مادر

فرزندان ما بیشتر اوقات خود را در كنار مادر سپری می كنند و از تعلیمات او چیزها می آموزند. بنابراین در آستانه زندگی، زن باید مهم ترین همت خود را آموزش و تربیت خودش قرار دهد. زمانی كه مادر خانواده درست آموزش ببیند و تربیت شود، تربیت فرزندان او با سهولت انجام می پذیرد. چنان كه اگر مادر نكوهیده خوی باشد، تربیت فرزند خیلی دشوار است. زیرا او اولین آموزگار كودك شماست.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این باره فرموده است: "ایاكم و تزویج الحمقاء، فان صحبتها بلاء و ولدها ضیاع"؛ از ازدواج با زنان كودن بپرهیزید كه همنشینی آنها [نوعی] بلا و فرزندشان تباه است.

تهیه و تنظیم: ساجده طالبی

برگرفته از سایت: http://lalay.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد