سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

احترام به کودکان با توجه به سخنان امامان

1393/5/31 3:08
نویسنده : یکی از ما
2,684 بازدید
اشتراک گذاری

 

کودکان محتاج احترامند و اسلام به این تاکید کرده پس با رعایت این موارد به کودک خود احترام بگذارید.

اسلام برای تمام انسانها احترام قائل شده وکودک نیز دردین اسلام بسیار مورد احترام است انسان خلیفه خدا بر زمین است و کرامت بسیاردارد همین دلیل در اسلام حتی برای جنین که در شکم مادر است احترام ویژه قائل شده است جنین در شکم مادر ارث می برد واگر بمیرد مانند بقیه غسل وکفن می شود.

 

سلام کردن به کودک


ائمه اطهار و پیامبر هر دو به کودکان سلام می کردند.امام رضا (ع)نقل می کنند که پیامبر فرمودپنج چیز را تاهنگام مرگ ترک نمیکنم :....و سلام کردن به کودکان تااین کار از من سنتی برای دیگران باشد.(طباطبایی سنن النبی ص42) البته سلام کردن کافی نیست وباید با او دست داد واو را نوازش کرد.


پذیرش دعوت کودکان


اگر کودک خواسته ای داشته باشد که معقول ومنطقی است باید به آن پاسخ مثبت داد. روزی امام حسن از کنار کودکانی که سرگرم بازی بودند می گذشت کودکان در حالی که تکه نانی داشتند می خوردند بخ امام حسن تعارف کردند امام دعوت آنها راپذیرفت وبا آنها غذا خورد وسپس کودکان رابه منزل خویش بردبه آنها غذاوپوشاک داد وفرمود :دعوت آنهارا از دعوت من ارزشمند تر بود زیرا هر آنچه داشتند به من دادند ولی من بیش از آنچه به آنها دادم دارم.(ابن ابی الحدید نهج البلاغه ج11ص198)


با احترام صدا کردن


درسیره امامان کودکان یالفظ یابنئ صدامی شدندکه معنا آن فرزند عزیزم بود .

حضرت علی درباره صفت کودکان میفرمایند: بیش از اینکه دیگران به فرزندان شما القاب زشت بدهد به آنها کنیه بدهید (کثیرالعمال ج16ص419 متقی هندی)


صداکردن کودکان با نام های زیبابه آنها عزت نفس واعتماد به نفس می دهد وآنها را سربلند کرده وباعث احساس غرور در آنها می شود.


شرکت دادن در مجالس


برای رشد شخصیت اجتماعی کودکان باید آنها رادرمجالس عروسی-عزا-جشن هاو...شرکت داد باید به او اجازه دهید که بامردم سلام واحوال پرسی کند خود میوه یا شیرینی بردارد و اگر از او سوالی شود جواب دهد.

از امام باقر درباره ی کودکانی که در نماز جماعت حاضر می شوند پرسیدم امام فرمود: آنها را به آخرصف نفرستید بلکه بین آنها فاصله ایجاد کنید(حر عاملی وسایل شیعه ج3ص14)

احترام به کودکان با توجه به سخنان امامان

بازی با کودک


بازی کردن یک نیاز اساسی برای کودکان است وکودکان برای رشد شخصیت خود احتیاج به بازی کردن دارند.پیامبر گاهی بین کودکان خود مسابقه دووکشتی برقرار می کردواین رفتارها باعث می شود که کودکان سعی وتلاش را بیاموزند وبا گرفتن جایزه وتشویق احساس غرور وموفقیت کنند.


بازی در زندگی کودک نقش اساسی دارد و در اسلام آمده است که با کودکان کودکی کنید .


حضرت علی (ع) میفرمایند کسی که فرزندی دارد باید با اوکودکی کند.(وسایل الشیعه ج15ص194)


امروزه که کودکان به طور مداوم با کامپیوتر بازی می کنند و کمتر جست وخیز می کنند تمام انرژی شان تخلیه نمی شود و بعد ها اثرات سویی بر آنها می گذارد .


امام کاظم در این باره می فرمایند: مستحب است که فرزنددر کودکی به بازی و جست  خیز بپردازد تا در بزرگ سالی شکیبا باشد سپس فرمود جز این کار سزاوار نیست.(بحار الانوار ج43ص294) این مسئله باعث می شود که کودک عقیده ها و درنیات خود را خارج کرده تا در سنین بالاتر صبورتر باشد.


علاوه بر آن بازی کردن باکودکان نوعی احترام به شخصیت کودک است وکودک در این صورت احسا مهم بودن وبا ارزش بودن را دارد.والدین هنگام بازی کردن با کودک می توانند موارد ونکات اخلاقی و انسانی را به او آموزش دهند و درصددرفع اشکالات و عیوب کودک بر آیند.

امام صادق در بازی کودکان شرکت می کردند و هر گاه بچه ها صداقت نداشتند بازی را ترک میکردند و با خواهش بقیه به بازی بر میگشتند.(روانشناسی تربیتی ص560)


از این موارد میتوان به این نتیجه رسید که کودک در حقوق اسلام ارزش و حقوق بسیاری دارد وباید مورد احترام وعزت باشد تادربزرگسالی بهرشدوتعالی برسد وبه سعادت نایل یابد.تربیت کودک امری بسیار حائز اهمیت است وهمانگونه کودک باید حقوق والدین رارعایت کند والدین نیز باید نقش خود را به خوبی رعایت کنندواسلام ومذهب تشیع راهکارهای اساسی برای رشدوتربیت کودک ارائه داده است.

منبع: www.tebyan.net 

تهیه و تنظیم: سمانه پور گل افشان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامی آتریسا جون
31 مرداد 93 10:23
با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز از سایت نی نی وبلاگ به وب زیبای شما اومدم عکس دخترم رو واسه ی مسابقه گذاشتم اگه به آدرس زیر برین و یه رای بهش بدین خیلی ما رو خوشحال می کنین http://okno.ir/index.php?route=information/pictures24 بی نهایت از حضور گرمتون سپاسگذارم( بیاید و آتریسایی رو اول کنید) تا 31 مرداد بیشتر فرصت نداره ( 12 جمعه شب )
یکی از ما
پاسخ
سلام مامان مهربون خدا دختر گلتونو همیشه حفظ کنه
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد