سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

گزارش جشن عبادت(2)

1393/3/31 6:10
نویسنده : یکی از ما
5,580 بازدید
اشتراک گذاری

 

محبتجشنی برای بچه ها خاطره انگیز می شود و آن را هرگز از یاد نخواهند برد که با شادی و خنده همراه باشد پس نمایش طنز می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

چشمکنمایش طنز(1):

پسر همسایه(1) با در زدن وارد خانه ی همسایه(2) می شود و می گوید:«ببخشید،مامانم پیاز می خوان،شما دارین؟»

همسایه ی (2) در حالی که نماز می خوانده است با دست اشاره به مکان پیاز می کند.

پسر بچه هم چند پیاز بزرگ برمی دارد و تشکر می کند و می رود.

چند روز دیگر،پسر بچه با چند پیاز خیلی کوچک دوباره به خانه ی همسایه(2) می آید و می گوید:«مامانم،این پیاز ها رو دادن بدم به شما»

همسایه(2)که در حال نماز خواندن بوده است با دیدن پیاز ها عصبانی می شود و درحالی که ذکر نمازش را می گوید دستان خود را ابتدا مشت بزرگ می کند و سپس مشت کوچک و سر خود را تکان می دهد به این معنا که پیاز بزرگ بردی و پیاز کوچک آوردی!!

تمرکز فوق العاده زیاد خانم همسایه در نمازش(البته به چیزهایی غیر خود نماز!) قطعا خنده بچه ها را بلند خواهد کرد.قه قهه

خدا وکیلی چه قدر از نمازهایمان این جوری بوده؟ ای کاش خدا به همه ما تو فیق بندگی خودش به نحو احسنت را بده.آمین یا رب العالمین.

محبتنمایش طنز(2):

نمایشی که انواع نمازهای ما آدم ها را به تصویر می کشد:

نماز خوابکی: که بازیگر با بی حوصلگی تمام و خواب آلود و در حالی که دائم چشم های خود را می مالد و خمیازه می کشد نماز می خواند.

نماز پولکی : بازیگر که کودکی است برای این که پدر و مادرش برای او پولی زیر سجاده اش بگذارند نماز می خواند و دائم با حساب کتاب کردن حساب می کند که اگر چند تا نماز دیگر بخواند می تواند فلان اسباب بازی را بخرد.

نماز زورکی:که به زور و کسالت تمام نماز می گزارد و دایم غر می زند که چه قدر باید نماز بخواند!

نماز ساهونی: ساهون که در سوره ماعون آمده است به معنای سهل انگاری است.

فرد بازیگر، با بی توجهی تمام مثل چک کردن ساعت در نمازش یا خاراندن خود در نماز و... نماز می خواند.

نماز یرائونی: نمازی که برای ریا و نشان دادن به آدم های دیگر خوانده می شود.بازیگر اصرار دارد سجاده خود را جایی بیندازد که در دید همگی باشد.(مادر، خاله و...)

پس از هر نماز مخاطبین نوع نماز خوانده شده را متذکر می شوند و می گویند این نوع نماز فایده ای ندارد.

ای کاش هرگز نماز زورکی،پولکی، خوابکی،ساهونی و یرائونی نخوانیم.( ان شاء الله)

آرامبعد از یک فضای شاد و مفرح،خوب هست که زمینه سازی بکنیم برای خواندن نماز شکر؛که پیشنهاد ما،برنامه سلام بر فرشتگان و بعد مراسم تاج بندگی گزاری است!

سلام بر فرشتگان:

روی هر کدام از دست های ما یک فرشته وجود دارد؛فرشته ی دست راست مان اسمش هست:«رقیب» به معنای مراقب که مراقب ماست تا هر کار خوبی که انجام می دهیم را خیلی زود ده برابرش کند و در نامه اعمالمان بنویسد آن را.

فرشته ی دست چپ مان اسمش هست:«عتید»

به معنای مهیا و آماده انجام کار؛وقتی کار بدی انجام می دهیم منتظر میشود تا شاید ما از آن کار پشیمان شویم و توبه کنیم تا اصلا آن را ننویسد ولی اگر توبه ای هم در کار نبود فقط همان یک کار بد را می نویسد نه این که آن را ده برابر بکند.

نکته ی قابل تامل این که اسم این دو فرشته در سوره ی«ق» آیات 17 و 18 آمده است.

بعد از دادن توضیحات گفته شده دو تا از دوستان دختر خانمی که جشن عبادت اوست بال هایی را به دستانشان می بندند و به صورت نمادین نقش دو فرشته رقیب و عتید را بازی می کنند و سپس می شود به این طریق به صورت آهنگین به فرشته ها سلام داد:

سلام ای فرشته های خوب خدا

ما می کنیم عبادت خدا

سلام ای رقیب  مراقب اعمال نیک

سلام ای عتید  شرمنده ام از کار بد

و بعد چادر و جانماز سفید و زیبایی که تهیه شده یا حتی تلی که با تور و گل های زیبا تزیین شده را می شود داخل سینی گذاشت آن را تزیین شده طی مراسمی آورد و به قولی دختر خانم تاج بندگی بر سرش بگذارد.دو فرشته کوچولو هم بر سر او گل های پرپر شده بریزند و با نوایی او را همراهی کنند و بعد هم سوگند نامه ای که در واقع قول و قرار هایی که دختر خانم نه ساله مون با خدای خودش می گذارد را توی جمع قرائت بکند.

چشمکو بعد از دوستان نه ساله مجلس بخواهیم تا آن ها هم آماده بشوند تا به همراه دوستشان دو رکعت نماز شکر به جا بیاورند.

در حین آماده شدن بچه ها می شود این شعر زیبا به صورت آهنگین خوانده بشود:

ظهر و شب وقتی تو کوچه    صدای اذان می پیچه

پر می شه دلم از احساس    جا نمازم پر از یاس

می زنم حرفامو با تو      خداجون دعا مو بشنو(2)(و همراهی جمع)

وقتی با همه وجودم       تو رکوع و تو سجودم

تو اقامه تو قنوتم        توی خلوت تو سکوتم

می زنم حرفامو با تو      خداجون دعا مو بشنو(2)( و همراهی جمع)

مادرم همیشه میگه        که تو خیلی مهربونی

پدرم می گه،خداجون       همه چیز رو تو می دونی

می زنم حرفامو با تو      خداجون دعا مو بشنو(2)( و همراهی جمع)

بعد از نماز شکر هم ،که دیگه موقع دادن هدیه ها و خوردن کیک هست که معمولا به شکل های کعبه،سجاده به همراه مهر و تسبیح طراحی می شود، هست.

محبتبد نیست از ایده کیه کیه در می زنه؟ برای آموزش محرم-نامحرم هم در جشن استفاده بشود به این معنا که با زدن بر روی شیئی (مثل قابلمه) صدای در زدن ایجاد شود و بعد از پرسیدن:کیه کیه در می زنه؟ در رو با لنگر می زنه؟ و هر بار باگفتن یکی (برای مثال:پسر عمو، دایی،پسر خاله و...)و گفتن توسط دختر خانم: چادر سر کنم یا نکنم؟ و همراهی جمع:بکن بکن، نامحرمه یا نکن نکن که محرمه به یادگیری محرم و نامحرم بپردازیم.

ایده کاردستی تصویر دختری که جشن عبادت اوست و آن را به صورت کلاژ در آوردن و چسباندن آن توسط میهمانان نیز شور و شوق خاصی را در بچه ها ایجاد می کند.

امیدوارم جشن خوبی را داشته باشید و آغاز بندگیتون مبارک باشد.

ایده پرداز و تهیه و تنظیم:مرثا نورانی.

 

پسندها (1)

نظرات (1)

راحمه فاتحی
22 اردیبهشت 94 9:06
سلام مطالب عالی قابل استفاده بودند .فقط یه نکته کوچک :این نمایش اول به نظر می یاد باز خورد خوبی نداشته باشه یعنی بی توجهی در نماز را عادی سازی میکنه توذهن.نمایش دوم با همون شعر این نماز فایده نداره تقریبا جهت درست تری میده. ضمنا چقدر خوب بود امکانی فراهم میشد که مراجعین به سفینه هم اگه ایده ای دارند از طریق شما در اختیار بقیه میذاشتند باتشکر فراوان
یکی از ما
پاسخ
سلام به دوست محترم سفینه با شما تماس گرفتیم همراه شما خاموش بود. ما در تهران فعالیت می کنیم. با کمال میل از نظراتتون استفاده می کنیم،ازطریق ایمیل با هم ارتباط می گیریم،ان شا الله
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد