سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

ساز و كارهای تربیت نسل منتظر (1)

1395/10/25 2:20
نویسنده : یکی از ما
2,781 بازدید
اشتراک گذاری

امام

 

گام اول انتخاب شایسته

براساس آموزه های تربیتی دین اسلام، پدر، از اركان اساسی تربیت مهدی باور می باشد. در فرهنگ قرآنی و طبق آیه "قوا أنفسكم و أهلیكم ناراً..." پدر متولی و مسئول اصلی تربیت فرزندان می باشد؛ از این رو می بینیم آن گاه كه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می خواهد وضعیت اسف بار تربیت دوره آخرالزمان را مطرح كند، می فرماید: «وای بر فرزندان آخرالزمان كه پدران هیچ اقدام مؤثری برای آموزش واجبات دینی به آنها انجام نمی دهند.»

با توجه به تأثیر پدر در تربیت فرزند، مادرانی كه طالب تربیت یك نسل مهدی باور هستند، باید هنگام انتخاب همسر، به این مسئولیت تربیتی توجه داشته باشند و فردی را برگزینند كه ولایت مدار و از خانواده ای اصیل باشد كه عشق و محبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در او نهادینه شده باشد؛ زیرا پدری كه خود برخوردار از عشق و محبت به امام زمانش نباشد، نمی تواند در ایفای رسالت تربیت نسل مهدی باور توفیقی داشته باشد از سوی دیگر، تقید پدر در رعایت حلال و حرام الهی ـ به ویژه تقید به تهیه روزی حلال برای خانواده ـ در دین دار كردن فرزندان و تربیت نسل ولایی، فوق العاده مؤثر است.

بدین سبب، اولین گام برای تربیت نسل ولایی، انتخاب همسری ولایت مدار است كه در آینده بتواند پدری موفق در تربیت نسل ولایی باشد.

در مجموع، در رهنمودهایی كه از سوی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام در این باره رسیده، معیارهایی بسیار اساسی برای انتخاب همسر مطرح شده است كه توجه و عمل به آن، هنگام انتخاب همسر، بسیار راه گشاست. به امید آن كه در هنگام انتخاب با توجه به این معیارها دست به مهم ترین انتخاب در زندگی بزنیم.

گام دوم

توجه به آموزه های دینی هنگام انعقاد نطفه

زندگی یك موجود جاندار از لحظه لقاح آغاز می شود. از همین لحظه است كه مرد و زن، عنوان پدر و مادر یافته و ایفای نقش حساس و جدیدی را بر عهده می گیرند. این دوره نه ماهه در حیات آدمی، بسیار مهم و تعیین كننده است. هر گونه كوتاهی والدین ـ به ویژه مادر ـ گاهی عواقبی غیر قابل جبران دارد.

حالت هیجانی و عاطفی در لحظه انعقاد نطفه، رؤیاها و خیال پردازی های مادری در جنین تأثیر مستقیم دارد.

براساس آموزه های دینی، یكی از مراحلی كه می تواند در تكون شخصیت دینی و ولایی فرزندان مؤثر باشد، مرحله انعقاد نطفه است؛ از این رو در شرع دستور‌های زیادی برای این مرحله صادر شده است كه توجه به آنها می تواند گامی مؤثر برای تربیت نسل ولایی باشد.

انتخاب زمان و شرایط روحی و روانی مناسب و توجه به خدا هنگام انعقاد نطفه، از دستوراتی است كه وارد شده است؛ از این رو جا دارد پدران و مادران، در این باره مطالعه و بررسی كنند و با توجه به این آموزه های دینی، به انعقاد نطفه فرزند خود اقدام نمایند.

روایاتی كه تأكید می كند هنگام خستگی زیاد یا در ساعات اولیه شب و با شكم پر، آمیزش انجام نگیرد. هم چنین ذكر مكروهات و مستحبات زیادی كه در روایات برای آمیزش وارد شده است، همه دلالت بر اهمیت و نقش این لحظه در حیات مادی و معنوی فرد دارد.

در اهمیت این مسئله، توجه به كیفیت انعقاد نطفه حضرت زهرا علیها السلام كه طراحی آن، از سوی خداوند صورت گرفته است، كفایت می كند. وقتی قرار شد نطفه آن حضرت، منعقد شود، پدرش، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چهل شبانه روز به تهجد و عبادت می پردازد. سپس از غذای بهشتی تناول می كند و آن گاه اجازه انعقاد نطفه صادر می شود.

گام سوم

رعایت های دوران بارداری

یكی دیگر از مقاطع و مراحل تأثیرگذار در تربیت نسل مهدی باور، دوران بارداری مادر است.

همه حالات و رفتار و حتی خطورات فكری مادر در فرزند، تأثیرگذار است. مادری كه خود علقه عاطفی و فكری با مولای خود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته و این علقه، نمود عملی در زندگی او دارد، قطعاً این عاطفه را به فرزند هم منتقل خواهد كرد.

تجربه نشان می دهد خواندن دعاهایی كه تقویت كننده ارتباط با امامان معصوم علیهم السلام است، می تواند در تربیت نسل مهدی باور مؤثر باشد. اگر در آموزه های دینی، بر خواندن دعاها و زیاراتی چون زیارت جامعه كبیره، زیارت عاشورا، دعای عهد و دعای فرج تأكید شده است، بدین سبب است كه ارتباط مستدام مادر با این مضامین، به طور مستقیم در جنین تأثیرگذار است و نسلی عاشق ولایت را می پروراند.

روان شناسان بر این باورند كه حالات روانی و هیجانی و حتی فعالیت های جسمانی مادر در شخصیت كودك تأثیر دارد. تراوش هورمون هایی كه در شرایط فشارهای هیجانی یا روانی صورت می گیرد، از طریق جفت، بر جنین تأثیر می گذارد.

ذكر و یاد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف توسط مادر باردار و نیز انجام عباراتی در این باره می تواند در تربیت نسل منتظر مؤثر باشد. علاوه بر آنچه ذكر شد، ارتزاق مادر از لقمه حلال در طول بارداری از مسائل مؤثر در تربیت نسل دین دار و ولایی است.

گام چهارم

تحنیك

آنچه از مضامین روایی فهمیده می شود، این است كه برخی مسائل ممكن است در نظر ما كوچك باشد؛ ولی اثرات بزرگی در سرنوشت و شاكله دینی انسان داشته باشد؛ از جمله این مسائل كه در دین، مورد تأكید قرار گرفته، مسئله تحنیك یا باز كردن كام نوزاد هنگام تولد است. این كه كام نوزاد با چه چیز باز شود، در علایق و گرایش های او در بزرگی تأثیرگذار است.

در روایات متعددی، برای باز كردن كام فرزند آدابی بیان شده است كه از اهمیت این مسئله حكایت دارد. امام صادق علیه السلام به سلیمان بن هارون بجلی فرمود: "گمان نمی كنم كام كسی با آب فرات برداشته شود مگر آن كه ما اهل بیت را دوست بدارد".

بقیه مطالب  را در ادامه بخوانیدقلب

پدید آورنده : مریم معین الاسلام ، زن منتظر و منتظر پروری صفحه 37، تهیه وتنظیم:مرثا نورانی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد