سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

آموزش روش قصه گویی برای کودکان توسط استادراستگو(1)

1392/9/24 19:02
نویسنده : یکی از ما
5,114 بازدید
اشتراک گذاری

 

آموزش روش قصه گویی برای کودکان توسط استادراستگو+صوت ومتنبسم الله الرحمن الرحیم
می دانیم که قرآن کتاب هدایت است، کتاب ذکر است ، کتاب نور است، کتاب شفا است اما چرا آنقدر قصه و مثل دارد؟ قرآن که کتاب قصه و افسانه نیست، گفته اند قرآن قصه‌هایش اساطیر اولین است بگو که اینها حق است و قصه هایی است حقیقت دار، خب اگر قرآن کتاب هدایت و ارشاد است این همه قصه برای چی گفته؟ برای اینکه قصه می‌تواند عالی ترین تاثیر را در انتقال مفاهیم در ایجاد منش های مثبت به جای منش های منفی و در ایجاد یک روش زندگی و تربیت ایفا کند، گاه ممکن است یک قصه به جای چندین سخنرانی و کلاس تاثیر بسزایی داشته باشد، ما به خاطر اینکه خداوند در قرآن از قصه استفاده کرده و خود خدا گفته در قصه های ما عبرت است برای کسانی که خردمند هستند خب ما هم از قصه استفاده می کنیم اما قصه شرایطی دارد، لوازمی دارد ، راه هایی برای ساخت قصه است ، راه هایی برای پیام قصه است، ما یک نگاهی گذرا به قصه های قرآن مجید بیفکنیم و در این نگاه گذرا می بینیم که  قرآن و قصه های قرآن چه می خواهد بگوید. 


اولین قصه ای که ما به آن برخورد می کنیم قصه آدم است در سورۀ بقره آیات  ۳۱ تا ۳۷ ، خلقت انسان ، سجده نکردن شیطان، رفتن انسان به بهشت و رانده شدنش از بهشت و در اثر خوردن آن گیاهی که خداوند گفته بود نخور اینها نمونه هایی است از سازندگی برای فرزندان آدم است یا قصۀ هابیل یا قابیل، داشتن اخلاص برای خدا از گوسفند چاق و چله گذشتن و بعد حسد ورزیدن برادر به برادر و اولین اقدام قتل یا ترور در جهان ، سورۀ مائده آیات ۳۲ تا ۳۷ ، داستان حضرت یوسف درس‌های فراوان، مبارزه با نفس، پاکی و طهارت، گذر از کمین گاه شیطان، مقابله با هوسرانی بعد ساختن یک جامعه از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ، جامعه ای سالم، توضیح عادلانۀ ثروت بین همۀ افراد ، پیش بینی و برنامه ریزی دراز مدت برای ادارۀ یک مملکت اینها درس های اجمالی است که ما از سورۀ یوسف می گیریم.


قصۀ حضرت ابراهیم ، انواع و اقسام مسائل زیبا و جالب در قصۀ ابراهیم وجود دارد، استدلال ابراهیم در یکتاپرستی، بقره ۲۵۸ تا ۲۶۰، ایثار و گذشت او در راه خدا، سورۀ انبیاء ۶۰ تا ۶۲ ، فدا کردن فرزند برای رضای خدا و حضرت دوست، صافات ۱۰۱ تا ۱۱۰ ، داستان ایوب ، مثل صبر و استقامت ، بردباری و رضایت خدا را بر هر چیز ترجیح دادن ،  از کوره در نرفتن، در ابتلا و گرفتاری دعا کردن و استجابت خدا توسط پروردگار، انبیاء  ۸۳ و ۸۴ ، قصۀ موسی سرشار از مبارزات از مراحل مختلف زندگی یک حکومت، یک انسان،  یک نظام. قدرت الهی، زمانی که همۀ فرزندان را فرعون در شکم مادرانشان می کُشد یا بعد از به دنیا آمدن، خدا می گوید ما می توانیم ولیّ خودمان را جوری حفظ کنیم که دشمن نتواند دست پیدا کند ، سورۀ قصص ۷- ۱۴ ،  طغیان قوم بنی اسرائیل، معجزات فراوان و انکار کردن آنها، طه ۷۰، نجات از دست فرعونیان با اون اقتداری که فرعون داشت و ادعای خدایی می کرد اعراف ۱۴۱، یونس۹۰، طه ۸۰ ، دخان ۳۰ ،  مخصوصاً این آیات را آدرس می دهیم که عزیزانی که می خواهند در این باره بیشتر مطالعه کنند به تک تک این آیات و ترجمه و تفسیر آن مراجعه بفرمایند تا ببیند که خداوند در چقدر از آیات قرآن از قصه استفاده کرده یا وعدۀ الهی برای پیروزی مستضعفان، قصص ۱۴-۷ ، عبرت آموز پیروی نکردن از پیغمبر و عاقبت نافرجام آن برای قارون، اعراف ۱۴۲ و ۱۵۰ ، قصۀ نور، استقامت و پایداری ۹۵۰ ساله ،  دعوت شبانه روزی، عنکبوت ۱۳ ، فرزند ناخلف و برخورد با آن نوح ، سورۀ یونس ۴۶ ، قدرت لایزال الهی را به دیگران نشان دادن یا قصۀ قوم لوط و سرانجام غم بار رفتارهای بسیار ناشایست ، اعراف ۸۰ . که امروز که متاسفانه بسیاری از کشورهای دنیا به این درد مهلک مبتلا هستند،

داستان اصحاب کهف ، خداجویی و فطرت گرایی ، کهف ۹ و ۲۶ ، جوانانی که با ایمان به خدا اقدام به کار می کنند، سورۀ کهف از اول تا آخر این سوره بیان بسیاری از این مسائل است. عنکبوت ۲۲ – ۲۰ ، قصۀ مریم ، پاکی عفاف و فضیلت‌هایی که یک زن می تواند داشته باشد، عمران ۴۲ و مریم ۲۷،  پاک دامنی و توکل بر خدا و بازگویی قدرت پروردگار ، تحریم ۱۲ ، خود را از هرگونه آلودگی بازداشتن، مریم ۳۰ و زندگانی پیامبر بزرگوار اسلام که جای جای قرآن اشاره به جنگ ها به برخورد ها، رفتارها، چه رفتار منافقان، چه یهودیان زمان، چه مسیحیان زمان و چه مشرکینی که با شرک و بت پرستی خودشان پیغمبر و یاران را آزار می دادند اینها قصه‌هایی است که تمام عبرت ، درس آموزی، سازندگی و آموزندگی است که ما اگر اینها را به کار بگیریم چقدر زیبا خواهد شد که خداوند قرآن را با قصه و با مثل آورده. ما در این برنامه اول فقط این اشاره را کردیم که خداوند متعال با اینکه قرآن را هدی للمتقین می نامد در عین حال این همه مسائل زیبای قصه و داستان و صحنه های پر فراز و نشیب رفتارها ، درگیری ها ، گرفتاری ها و مبارزات را برای ما می آورد تا ما از جای جای این تاریخ چند هزار سالۀ انسان از آدم تا خاتم و از خاتم تا زمان خودمان بتوانیم درس بگیریم و بتوانیم از بدی ها و خوبی های گذشتگان عبرت بگیریم.


مولی علی (ع) به فرزندشان فرمودند که فرزندم آن چنان که من در تاریخ گذشتگان سیر کرده ام که گویی من با آنها زندگی کردم و در فراز و نشیب قرون با آنها بودم یا در فرمایش دیگر می فرماید که: واعتبروا بما قدراءیتم من مصارع القرون قبلکم  ، از آن قرن های گذشته شما درس بگیرید که چه حادثه ها و صحنه هایی برای آنها اتفاق افتاد و چه کردند و به چه سرنوشتی دچار شدند که اگر مثبت بود درس بگیریم و اگر منفی بود از آنها پرهیز کنیم ، خطبۀ ۱۶۱  و سایر مسائلی که در این رابطه وجود دارد.
ما قصه را یکی از ابزارهای مهم آموزش، پرورش و سازندگی و آموزندگی می دانیم، اگر بتوانیم برای عزیزان کودک و نوجوان، نه کودک و نوجوان برای همۀ اقشار از قصه استفاده کنیم زیباترین و نزدیکترین راه را برای تاثیرگذاری می توانیم داشته باشیم مشروط بر اینکه  راه قصه سازی و قصه گویی را بدونیم.
قصه سازی چیست؟ قصه گویی چیست؟ ما یک قصه را می توانیم از روی کتاب بخوانیم ، قصه را قبلاً کسی ساخته و فقط آن را بیان می کنیم، می توانیم یک قصه را تولید کنیم و خودمان آن قصه را بسازیم، بنویسیم یا به صورت تئاتر ، کارتون یا فیلم یا سایر ابزارها اجرا کنیم.  در این باره ما با شما بیشتر خواهیم بود.

منبع :سایت هدیه آسمان،تهیه و تنظیم:مرثا نورانی.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد