سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

قاصدک خوش خبر اومد ربیع الأول ۴۸ (گزارش جشن خورشید و ستاره)

1402/7/12 18:10
نویسنده : یکی از ما
2,362 بازدید
اشتراک گذاری

هنگام ورود بچه ها به حسینیه به همشون نی های شادی داده شد, نی هایی که ریسه های رنگی داشت و قرار بود بچه ها در طول جشن با تکون دادنشون شادی کنند و صلوات بفرستند: صل علی محمد/ صلوات بر محمد

قبل از شروع جشن چند تا بازی گروهی با بچه ها انجام دادیم تا حسابی آماده جشن بشوند, بازی هایی مثل رشته به رشته, فرشته ها دست می زنند و کوچولو بچرخ میچرخم....

مجری جشن رو با سلام و احوالپرسی و تبریک عید شروع می کنه, کدوم عید؟ ننه نقلی زودی میاد میگه "عید تولد دو نور زیبا" همه شادی میکنند و جیغ و دست و هورا.... و بعد هم با نی های رنگی تند و تند صلوات می فرستند.

ننه نقلی به در خواست مجری براشون توضیح میده که چرا از روز تولد پیامبر و (ص) و امام صادق (ع) به تولد دو نور زیبا و روشن تعبیر کرده خیلی کودکانه این بزرگواران رو تشبیه به خورشید و ستاره میکنه, خورشید و ستاره هایی که قراره راه زندگی ما رو روشن بکنند تا مثل وقتی که همه جا روشنه و چشمامون میبینه تو چاله های شیطون بدجنس بلا نیفتیم و بتونیم راه بهشتو پیدا کنیم.


 

در ادامه مجری هم برای بچه ها قصه بدنیا اومدن پیامبر (ص) و اتفاقات عجیب هنگام تولد پیامبر رو تعریف میکنه, اتفاقاتی مثل فریاد شیطون از شدت عصبانیت, تابیدن نوری تو آسمون و افتادن مجسمه هایی که آدم بد ها برا خودشون می ساختند و الکی براشون نماز می خوندند.

بعد قصه نوبت میرسه به بازی, بازی "پرتاب بادکنک از روی دیوار پارچه ای", بچه ها بعد از صلوات های شادی که فرستادند دو گروه شدند و دو طرف پارچه رنگی ایستادند و به هر کی یه بادکنک داده شد, اون ها باید وقتی مجری شعر می خوند هر چی بادکنک میومد سمتشون رو زود پرت می کردند اون ور دیوار, یعنی سمت گروه مقابل و هیچ کس نباید بادکنک رو در دست میگرفت و یا اجازه می داد بادکنکی سمت دیوار خودش رو زمین بیفته, بچه ها هم که عاشق بادکنکن خیلی خیلی این بازی پر تحرک رو دوست داشتند, هر وقت هم مجری شعرشو قطع میکرد باید بی حرکت می شدند , شعر مجری هم این بود:

نور نور اومد     محمد(ص) اومد
صل علی محمد      صلوات بر محمد
نور نور اومد      امام صادق(ع) اومد
صل علی محمد      صلوات بر محمد

بعد از بازی بادکنک نوبت رسید به مولودی خونی و پخش شکلات, یه مولودی کودکانه به مناسبت میلاد پیامبر(ص):

هزار هزار ستاره/ از آسمون میباره
شادی فراوون شده/ هیچ کسی غم نداره
تولد پیامبره دوباره (۲)

گل گل گل, گل اومد/ به به به بهاره
کبوتر نامه بر/ پیام شادی داره
تولد پیامبره دوباره (۲)

بلبل شاد و خندون/ رو تاب گل سواره
چه چه چه میخونه/ چه شور و حالی داره
تولد پیامبره دوباره (۲)

(شاعر:ناشناس)

بعد از دست و شادی, مجری برای بچه ها توضیح می دهد که وقتی ننه می گفت پیامبر (ص) و امام (ع) چراغ راه زندگی ما هستن, یعنی ما باید ببینیم اونها چه کارایی میکردن یا چه کارایی رو به ما سفارش کردن که اگر ما هم اون کار های خوب رو انجام بدیم مثل اونها به بهشت میریم و خداجون خیلی خیلی دوستمون داره, کارهایی مثل هدیه دادن به دوستامون که هم محبت رو بینمون زیاد میکنه هم نشانه تشکره,

مجری از بچه ها میپرسه :دیگه چه کارهایی, اصلا بیاید یه بازی کنیم, من پانتومیم یه سری از این کارهای خوب و سفارش های پیامبر رو اجرا میکنم و شما باید حدس بزنید اون چه کاریه, بعد هم خودتون اداشو در بیارید, تو این قسمت جشن خیلی به بچه ها خوش گذشت چون اون ها خیلی از ادا در آوردن خوششون میومد, کارهایی نظیر مسواک زدن, عطر زدن, مو شانه کردن, نماز خوندن, قرآن خوندن, سلام کردن, وضو گرفتن, محبت به پدر و مادر... در آخر هم همه بچه ها رفتن پیش مامانا و ماماناشونو بوسیدن که ادای سفارش آخر رو هم دراورده باشن.

در همین لحظه ننه نقلی با عیدی های خوبش وارد شد, عیدی ننه به بچه ها کتاب "ده پند پیامبر (ص)" بود, مجری هم از این عیدی جالب خیلی خوشحال میشه و برای ننه توضیح میده که همین الان داشته با بچه ها چه بازی ای می کرده, چند ورق از کتاب رو هم نشون بچه ها میده که هم بچه ها تصویر کارهای خوب رو ببینن هم بدونن بعدا میتونن با ماماناشون شعر و حدیث مربوط به اون سفارش رو هم بخونن.

بعد از اهدای کتاب بچه ها صلوات شادی میفرستند, ننه هم براشون توضیح میده که این صلواتی که شما الان فرستادید چقددددر ثواب داده, تازه دعای مستجابم هست, اگر هم قبل و بعد دعا هاتون صلوات بفرستید خدا اون دعا رو زودتر قبول میکنه, حتی وقتی مشکل و گرفتاری ها مون زیاد میشه امامای خوب ما به ما توصیه کردند که به پیامبر و آلش صلوات بفرستیم تا زود زود گرفتاری مون حل بشه, بعد هم براشون معنی آل پیامبر رو میگه, یعنی بچه های پیامبر که همون اماما و ستاره های دور خورشید پیامبر هستند.
تازه آخر سر هم ننه به عنوان عیدی آخر یه مولودی زیبا به مناسبت میلاد امام صادق (ع) برای بچه ها میخونه

و همه دست می زنند:

سلام ما بچه ها             به روح پاک آقا

امام جعفر صادق            امام شیشم ما

مکتب ما شیعه ها           پیروی راه اوست

ما بچه های شیعه           خیلی اونو داریم دوست

تولد این امام            هفدهم ربیعه

همون روزی که شادن         تموم اهل شیعه

پیامبرم تو این روز        پاشو گذاشت تو دنیا

میلاد دوتا نوره      دو مرد پاک و والا
(شاعر:ناشناس)

بعد هم از پیش بچه ها خداحافظی میکنه تا زود بره و عیدی نوه اش رو هم بده, ولی این آخر جشن ما نبود.


بچه ها همه به صف شدند و قطار بازی کردند. همراه با شعر "هو هو صدا میاد صدای چی...." بعد هم باید وارد تونل ها می شدند و از ایستگاه ها توپ های رنگی و سایر وسایل رو بر می داشتند تا با اون ها کاردستی "گل صلوات" رو درست میکردند.
جشن ما با یه پذیرایی کوچولو به اتمام رسید. 


طراحی و اجرا: گروه کودکانه شیعه کوچولو

با تشکر از سرکار خانوم فاطمه مسعودی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد