سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

تجربیات مادرانه 4 (چگونه فرزند اول را عاشق فرزند دوم کنیم؟)

1398/3/23 5:45
نویسنده : یکی از ما
2,181 بازدید
اشتراک گذاری

 

یکی از مباحثی که امروزه در خانواده ها دیده می شود، آماده سازی فضای خانواده برای ورود فرزند دوم می باشد. می توان گفت، که این قضیه در گذشته تا به این حد مهم نبوده، چرا که تک فرزندی در گذشته معنا نداشته و خانواده ها دارای فرزندان متعددی با فاصله سنی های کم بودند، در آن شرایط کودکان همگی با هم بزرگ می شدند و ورود یک فرزند جدید در خانواده به اندازه ی امروز محسوس نبوده است.

اما امروزه که، تک فرزندی یکی از معضلات جامعه ی ما به شمار می رود، ورود فرزند جدید از طرف اعضای خانواده و به خصوص فرزند اول که سال ها مورد توجه شدید اطرافیان بوده است، قابل پذیرش نیست و این تغییر، حس حسادت و رقابت آن ها را تحریک خواهد کرد.

شاید بیشترین تأثیر ورود فرزند دوم در یک خانواده، بر فرزند اول باشد و این مسئله ای است که والدین حتماً باید به آن توجه داشته باشند و از آن غافل نشوند. در هنگام ورود نوزاد و فرزند دوم، مشکلاتی برای فرزند اول به وجود خواهد آمد که از دست والدین خارج است اما با دانستن و آگاهی نسبت به این واکنش‌ها می‌توان آن ها را به موقع شناخت و برخورد مناسب را جهت کاهش واکنش‌های کودک اول به کار برد.

کودکان در مقابل ورود نوزاد جدید واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. مشکلات شایع کودکان عبارتند از:

 . لجبازی

 · قشقرق به پا کردن

 · تحریک پذیری

 · رفتار خشن با شیرخوار مانند محکم بغل کردن، ضربه زدن، نیشگون گرفتن، گاز گرفتن و

 · چسبندگی به مادر و اضطراب جدایی

 · مشکلات مربوط به توالت رفتن (خیس کردن شبانه یا روزانه، کنترل نکردن مدفوع)

 · مشکلات خواب

 · مشکلات مربوط به غذا خوردن

 · رفتارهای بچه‌گانه مانند درخواست پستانک و شیشه ......

 اما سؤال مهم این است که برای پیشگیری از این اتفاقات چه باید کرد؟

ایجاد تعلق خاطر بین فرزند اول و دوم؛ هر چقدر که فرزند اول احساس تعلق خاطر بیشتری نسبت به فرزند دوم داشته باشد، رابطه ی بین آن ها، حسنه تر، دوستانه تر و عاشقانه تر خواهد بود. در زیر نمونه ای از کارهایی که می توان در این راستا انجام داد، شرح داده شده است.

  • بگذاریم فرزند اول مان نام فرزند دوم را از میان نام هایی که مد نظر والدین است، انتخاب کند.
  •  با فرزند اول به گونه ای رفتار شود که او فکر کند، خداوند به خاطر دعاهای اوست که فرزند دوم را به خانواده هدیه کرده است.
  • قبل از تولد فرزند دوم، از فرزند اول بپرسیم که وسایل کودک جدیدی که در راه است را کجا بگذاریم و از اوبخواهیم که خودش کمدی را برای وسایل کودک دوم خالی کند.
  • در زمان تولد فرزند دوم، هدیه ای را برای فرزند اول تهیه کنیم و به او بگوییم که این هدیه را فرزند دوم برای تو به همراه آورده است.
  • دوستان و فامیلی که به دیدن کودک تازه متولد شده می آیند، فرزند اول را ازیاد نبرند و به او هم هدیه ای هرچند، کوچک بدهند.
  • فرزند اول را مسؤل کارهای فرزند دوم کنیم. به او بگوییم ما متوجه در خواست کودک تازه وارد نمی شویم و شما چون (خواهر و یا برادر) بزرگتر او هستی و او شما را دوست دارد، دقت کن شاید شما متوجه در خواست او شدی.

این که فرزند اول بفهمد که نه تنها جایگاه خود را از دست نداده بلکه نقش فعالانه تری در خانواده پیدا کرده است، باعث ایجاد علاقه ی او به نوزاد تازه وارد کوچک می گردد. این تدابیر می تواند کمک کند که حسادت فرزند اول به حداقل خود برسد و رابطه ی بین فرزندان دوستانه و حسنه گردد.

نویسنده: صديقه شکوه فر

تهیه و تنظیم : ساجده طالبی

منابع:

http://alomaman.com

http://www.beytoote.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد