سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

قاصدک خوش خبر، اومد ربیع الأول ۳۲ (توضیح اجمالی جشن تولد نور)

1402/7/8 20:03
نویسنده : یکی از ما
3,861 بازدید
اشتراک گذاری

«بسمه تعالی»

جشن تولد نور، حاصل ساعت ها، فکر، مشورت و تأمل «بنیاد سفینه» است که تقدیم حضورتان می گردد:

این طرح بر اساس حدیث مستند از پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله و سلم» که فرمودند:(«اول ما خلق الله نوری»: اول چیزی که خداوند خلق کرد نور من (پیامبر)بود. (بحارالأنوار، ج1،ص97، باب 2)) به رشته ی تحریر در آمده، که ائمه ی معصومین«علیهم السلام» نیز در احادیث خود با این موضوع، مواردی را عنوان نمودند که این مهم، نور اهل بیت«علیهم السلام» را هم در برمی گیرد. در این طرح تلاش شده که این حقیقت بی بدیل و بسیار ارزشمند،که درک آن برای بشر خیلی هم آسان نیست، با تخصص و ظرافت از معنای انتزاعی و غیر قابل درک برای کودکان به مفهوم سازی عینی مبدل شود تا این اصل بسیار مهم در کودکی، بر ذهن آن ها حک گردد. به این امید که در نوجوانی و بحران بلوغ« ولی »واقعی خود را شناخته و لبیک گویان به سمت ایشان حرکت نمایند.

همانطور که مستحضرید، بر اساس ماه ربیع الأول، ماه میلاد پیامبر«صلی الله علیه وآله و سلم»(نور عالمین)، امام صادق«علیه السلام»(نور مذهب شیعه)،   و آغاز امامت آقا امام زمان«عج الله تعالی فرجه الشریف» (که پس از ظهور ایشان، سراسر عالم، مملو از نور و روشنایی می گردد.)می باشد؛ فلذا محوریت جشن «تولد نور»، معرفی چهارده معصوم«علیهم السلام» به عنوان نور واقعی که روشن کننده راه زندگی ما هستند وخوشبختی و سعادت ما در گرو پیروی از آن ها و کلام آن هاست،  می باشد.

«بنیاد سفینه» این بار هم مثل دفعات گذشته از روش “Edutainment” (سرگرم آموزی) یعنی از طریق بازی و خلاقیت به انتقال مفاهیم والای مورد نظر می پردازد.اینبار زنبور عسلی با کمک مجری و بچه ها، با بازی و مسابقه (بازی 70تا ثواب واسه یه سلام، بازی سپر یه بچه شیعه، بازی روشنی راه) به دنبال نور واقعی، که گمشده ی زنبور عسلی است می گردند؛ و با توجه به پیام بازی ها و مشخصاتی که زنبور عسلی از نور درک کرده آرام،آرام کودکان را بانور واقعی زندگی آشنا می سازند.

در این برنامه، به منظور عینی سازی مفاهیم انتزاعی برای کودکان، از وسایلی مانند چراغ قوه و منابع تولید نور، برای تداعی نور، در بازی ها و ورود ویژه استفاده شده است.

«بنیاد سفینه»، طی مصاحبه با کارشناس مسائل تربیتی و تأکید وی مبنی بر اینکه، از عناصر برنامه های آموزشی سیره ی رسول الله«صلی الله علیه وآله و سلم»، به تفکر و تأمل واداشتن بشر می باشد؛ در طی کل برنامه، با تذکر دادن به زنبور عسلی برای تفکر در رسیدن به پاسخ انتهایی و پیدا کردن جواب سؤالی که برای او  پیش آمده، نحوه ی تفکر را نیز، به کودکان القاء  می کند.

در انتها باید یادآور شویم که ممکن است که حجم اطلاعاتی که در برنامه به کودکان داده شده  کمی زیاد باشد؛ اما این اطلاعات به خاطر پیوستگی که با هم دارند در ذهن کودکان جای می گیرند.  بر این اساس یکی از مهم ترین اهداف همیشگی «بنیاد سفینه» این است که اطلاعاتی که قرار است به کودکان منتقل شود، به صورت غیر مستقیم و در زمانی که  کودکان در اوج بازی و شادی هستند، توسط مجریان مطرح می گردد. توجه به این نکته بسیار مهم و ضروری است که برخی از اطلاعات به گونه ای خواهند بود که تنها برای یکبار و به صورت کاملاً خبری در اختیار کودکان قرار می گیرد تا فقط و فقط، موجب آشنایی کودکان با آن عبارات خاص گردد و سؤالی را در ذهن آن ها ایجاد کند تا به وقتش هر کودکی با توانایی ها و نیاز مندی هایش به دنبال جواب سؤالاتش بگردد.

ایده پرداز : ساجده طالبی،مرثا نورانی

نگارنده و شاعر: ساجده طالبی

اجرا: مرثا نورانی، زینب شفیعی زاده

عکس: مطهره شجاع مرادی

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد