سفینه

برگزار کننده ی تخصصی جشن ها و انواع مراسمات مذهبی ویژه کودکان

تربیت شخصیت

1392/5/25 11:35
نویسنده : یکی از ما
2,412 بازدید
اشتراک گذاری

تربیت شخصیت

متفکر تربیت منش، تابع بحران شخصیت است ،که در سراسر کودکی دوم (3-7 سالگی )توسعه می یابد.اما باید در این تربیت به شدت وطغیان حیات انفعالی وبازی مداوم طغیان های غریزی نیز توجه داشت . فردیت کودک در این مرحله به تظاهر می پردازد و نیروی زنده ای است که ممکن است پایه ی استوار عمل تربیتی قرار گیرد .

متفکراصل اعتدال : مخالفت  همیشگی و منظم  باتشخص طلبی کودک رفتار مطلوب  و مقبولی نیست .در مبارزه ی میان دوتن نابرابر ، آن که ضعیف تر است یعنی کودک مغلوب می گردد! اما این شکست به قیمت عواقب وخیم وخطر ناکی تمام می شود . مسلما این پیش فرض که محبت و مهر مادری این کشمکش ها را تخفیف می دهد .لکن این تصور که مهر و محبت ما را از هر گونه اشتباه بر کنار می دارد خود خطاست ،زیرا ممکن ست مهر گاهی رنگ های مختلف عطوفت ، پرخاشگری ، سلطه جویی یا کورکورانه به خود بگیرد .

متفکردشواری در این است که کودک مانند نوجوان برای اینکه شکل بگیرد غالبا نیازمند آن است که در برابر طغیان های استیلا جوی خود  احساس مقاومت کند .پس باید میان نرمی که سبب تیز شدن هوس ها می شود و درشتی و قدرت نمایی که جهش رشد او را متوقف یا منحرف می کند ، اندازه  و اعتدال را رعایت کرد و این کار مستلزم صبربسیار و خلق وخوی پایدار و یکنواخت و لطف آمیخته با زرنگی و زیرکی است و با این صفات است که می توان با حرکات متلون و متغیر اخلاقِ کودک سازگار شد .

منبع : کتاب مراحل تربیت ،تالیف موریس دبس ، ترجمه ی دکتر کاردان،فرستنده مطلب:مژگان خیر اندیش، تهیه و تنظیم: مرثا نورانی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سفینه می باشد